هنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه
الموضوعات :
1 - ستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, هنجاریابی, عاطفه تحصیلی, پرسشنامه سنجش نگرش به مدرسه,
ملخص المقالة :
تشخیص و سنجش عوامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزه های فعّال و با اهمیت در روانشناسی تربیتی است. در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه را مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسشنامه شامل 35 سؤال است که پنج عامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی (ادراک خود تحصیلی، نگرش نسبت به معلمان و کلاس ها، نگرش نسبت به مدرسه، ارزش گذاری هدفهای مدرسه و انگیزش/خود نظم دهی) را اندازه می گیرد. آزمودنی های پژوهش 317 نفر از دانش آموزان دبیرستانی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه SAAS-R از روش تحلیل عاملی تأییدی به روش تجزیه به مؤلفههای اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. همچنین بر اساس عملکرد آزمودنی ها جدول های هنجاری برای هر کدام از این آزمون های فرعی تهیه شد. یافتههای بخش تحلیل عاملی نشان داد که با حذف سه سؤال از کل پرسشنامه و تحلیل عاملی بقیه سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس پنج مؤلفه آشکار می شود که تعداد این مؤلفه های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفه ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافته های مؤلفین پرسشنامه و یافته های یک پژوهش داخلی دیگر همخوان است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند.
بلوم، بی. اس.، (1363). ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی. (ترجمه علیاکبر سیف). تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1982. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
قدمپور، عزتالله (1385). تأثیر تعاملی روشهای مختلف سنجش و سبکهای یادگیری شناختی بر راهبردهای یادگیری خود نظمدهی، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوم متوسطه رشته علوم تجربی در درس زیست شناسی. رساله دکتری چاپ نشده دانشگاه علامه طباطبایی.
Britner, S.L., & Pajares, F., (2006). Sources of science self-Efficacy beliefs of middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 43(5), 485-499.
Busatoa, V.V., Prinsb, F.J., Elshouta, J.J., & Hamakera, C., (2000). Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education. Personality and Individual Differences, 29, 1057-1068.
Colangelo, N., Kerr, B., Christensen, P., & Maxey, J., (1993). A comparison of gifted underachievers and gifted high achievers. Gifted Child Quarterly, 37, 155-160.
Ford, D.Y., (1996). Determinants of underachievement as perceived by gifted, above average, and average Black students. Roeper Review, 14, 130-136.
Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents. Psychology in the Schools, 30(1), 79-90.
Leung, J.P., & Leung, K., (1992). Life satisfaction, self-concept and relationship with parents in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 21, 653-665.
Majoribanks, K., (2002). The predictive validity of an attitude toward school scale in relation to children's academic achievement. Educational and Psychological Measurement, 52, 201-211.
McCall, R.B., Evahn, C., & Kratzer, L., (1992). High school understanding: What do they achieve as adults? Newbury: Sage.
McCoach, D.B., & Siegle, D., (2003). The school attitude assessment survey-revised: A new instrument to identify academically able students who underachieve. Educational and Psychological Measurement, 63(3), 414-429.
McCoach, D.B., & Siegle, D., (2001). A comparison of high achievers’ and low achievers’ attitudes, perceptions, and motivations. Academic Exchange Quarterly, 5(2) 71-76.
Peter, C., (2005). Learning-who responsibility is it? Nurse Educator, 30, 159-165.
Pintrich, P.R., & DeGroot, E.V., (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom acamedic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Santrock, J.W. (2002). Educational Psychology. McGraw-Hill, Higher Education.
Schunk, D.H., (1998, November). Motivation and self-regulation among gifted learners. Paper presented at the annual meeting of the National Association of Gifted Children, Louisville, KY.
Supplee, P.L., (1990). Reaching the gifted underachiever. New York: Teachers College Press.
Weiner, J.B., (1992). Psychological disturbance in adolescence (2nd ed.). New York: John Wiley.
Wigfield, A., & Karpathian, M., (1991). Who am I and what can I do? Children’s self concepts and motivation in achievement situations. Educational Psychologist, 26, 233-262.
Zeidner, M., & Schleyer, E.J. (1999). Evaluating the effects of full-time vs part-time educational programs for the gifted: Affective outcomes and policy considerations. Evaluation and Program Planning, 22, 413-427.