مقایسه فراگیران دختر و پسر در فراتحلیل خودکارآمدی
الموضوعات :معصومه قائدرحمتی 1 , مسعود اسدی 2 , اصغر شیرعلیپور 3
1 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی
2 - دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی.
3 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی, فراتحلیل, دانشآموزان دختر و پسر,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از یکی از شیوههای نوین پژوهش، تحت عنوان فراتحلیل، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در کشور ایران، در زمینه مطالعات خودکارآمدی، انجام شده است. بدین منظور، تعداد 25 پژوهش انجام یافته در زمینه مطالعات خودکارآمدی از مراکز پژوهشی کشور گردآوری شد. پژوهشها بر اساس این فهرست که شامل مؤلفههای روششناختی تحقیق مانند پرسشها، فرضیهها، اهداف، جامعه آماری، نمونهگیری، روش پژوهش، روش آماری، روایی و پایایی پرسشنامهها است، برای فراتحلیل انتخاب شدند. تحلیلهای آماری با استفاده از نرم افزار فراتحلیل جامع صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش ترکیب اندازه اثر به روش اشمیت وهانتر نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر در خودکارآمدی تفاوت وجود دارد. اندازه اثر خودکارآمدی پسران، بیشتر از دختران بدست آمد، بدین معنی که پسران نسبت به دختران دارای خودکارآمدی بالاتری هستند.
البرزی، شهلا؛ سامانی، سیامک.(1378). بررسی و مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمی برای یادگیری در میان دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره پانزدهم، شماره 1، 11-1.
ازکیا، مصطفی؛ توکلی، محمود.(1385). فراتحلیل مطالعات رضایت شغلی در سازمانهای آموزشی، نامه علوم اجتماعی، شماره 27، 26-1.
بهراد، بهنام.(1384). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5(4)، 436-417.
عابدی، احمد؛ عریضی، حمیدرضا و شواخی، علیرضا.(1384). فرا تحلیل عوامل مؤثر بر افزایش کار بست یافتههای پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 12(4)، 132-109.
عریضی، حمیدرضا؛ فراهانی، حجتاله. (1388). روشهای پیشرفته پژوهش در علوم انسانی (رویکردی کاربردی) برای دانشجویان رشته های علوم رفتاری، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، تربیت بدنی، مدیریت و علوم سیاسی. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه اصفهان.
حضرتی، حمیده. (1378). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی منطقه 15 آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
حمیدیپور، رحیم. (1377). رابطه جو مدرسه با کارآمدی شخصی مشاوران مدرسه. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
سهرابیفرد، نسرین.(1385). مروری بر مبانی فراتحلیل. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 3(10)، 171-169.
شاهماری سوها، فضایل.(1386). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی در دانشآموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین دوره پیش دانشگاهی ناحیه دو شهر اردبیل. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
هومن، حیدرعلی.(1387). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی. تهران: انتشارات سمت.
Anderman, E. M. & young T. A. J. (1994). Motivation and strategy use in science: Individual Differences and classroom effects. Journal of Research in science teaching. 31, 811-831.
Bandura. A., & Locke.E.A. (2003). Negative self- efficacy and goal revisited. Journal of Applied psychology. 88 (1). 87-89.
Cohen, J. 1977. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences, Revised ed., New york: Academic Press.
Glass , G.(1976). Primary, secondary and Meta-Analysis of Research, Educational Researcher, 5, 3-8.
Hunter, J., Schmidt, and G. Jackson.(1982). Meta-Analysis: Cumulating Research Findings Across studies, Beverly Hills CA: Sage.
Pajares, F. Miller, D. (1994). Role of self-efficacy and self- Concept Beliefs in Mathematical problem solving: A path Analysis. Journal of educational psychology 86, 193-203.
Pajares, F. (1995). Self-efficacy in academic setting. American Research Association. 96, 1-22.
Pajares, F, & Graham, L. (1999). Self-efficacy motivation constrycts, school students. contemporary educational psychology, 24.124-130.
Schunk, D. H. (2000). Learning theories: An educational perspective. Englewood Cliffs, NJ: Merrill.
Steyn, R., & Mynhardt, J. (2008). Factors that influence the forming of self-efficacy perceptions. South African Journal of Psychology. 38(3). 563-573.
Wolf, F. (1982). Meta-Analysis: Quantitative Methods for Research synthesis. Beverly Hills, CA: sage.
Walstone, Nj: & Wood Ward B. S. (1987). Age and health care belifes self-efficacy as a mediator of low desire for contor. psychology and Aging , 2 , 3-8.
Villant, G. E. (2003). Mental health. American Journal of psychiatry, 16, 1384-1374.
Thabane, Lehana. (2004). An Overview of meta – analysis: Statistical and methodological issues in randomized Clinical trials. Mc Master University.