A comparison between male and female students in self-efficacy meta-analysis
Subject Areas : Educational PsychologyMasoomeh Ghaedrahmati 1 , Masoud Asadi 2 , Asghar Shiralipour 3
1 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی
2 - دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی.
3 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی
Keywords: Self-efficacy, meta-analysis, male and female students,
Abstract :
This research using one of the new research methods namely meta-analysis tealt with analyzing and combining the results of researches were done in connection with self-efficacy in research centers in Iran. The statistical population was 25 researches. These researches were chosen based on research methodology components such as questions, hypotheses, aims, statistical population, sampling method, research method, validity, reliability and questionnaires. Statistical analysis was done through comprehensive meta-analysis software. Using Schmidt and Hunter method for combining the effect of size on self-efficacy, the results showed that there was a significant difference between male and female students. The male's effect of size was more than those of female ones.
البرزی، شهلا؛ سامانی، سیامک.(1378). بررسی و مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمی برای یادگیری در میان دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره پانزدهم، شماره 1، 11-1.
ازکیا، مصطفی؛ توکلی، محمود.(1385). فراتحلیل مطالعات رضایت شغلی در سازمانهای آموزشی، نامه علوم اجتماعی، شماره 27، 26-1.
بهراد، بهنام.(1384). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5(4)، 436-417.
عابدی، احمد؛ عریضی، حمیدرضا و شواخی، علیرضا.(1384). فرا تحلیل عوامل مؤثر بر افزایش کار بست یافتههای پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 12(4)، 132-109.
عریضی، حمیدرضا؛ فراهانی، حجتاله. (1388). روشهای پیشرفته پژوهش در علوم انسانی (رویکردی کاربردی) برای دانشجویان رشته های علوم رفتاری، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، تربیت بدنی، مدیریت و علوم سیاسی. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه اصفهان.
حضرتی، حمیده. (1378). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی منطقه 15 آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
حمیدیپور، رحیم. (1377). رابطه جو مدرسه با کارآمدی شخصی مشاوران مدرسه. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
سهرابیفرد، نسرین.(1385). مروری بر مبانی فراتحلیل. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 3(10)، 171-169.
شاهماری سوها، فضایل.(1386). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی در دانشآموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین دوره پیش دانشگاهی ناحیه دو شهر اردبیل. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
هومن، حیدرعلی.(1387). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی. تهران: انتشارات سمت.
Anderman, E. M. & young T. A. J. (1994). Motivation and strategy use in science: Individual Differences and classroom effects. Journal of Research in science teaching. 31, 811-831.
Bandura. A., & Locke.E.A. (2003). Negative self- efficacy and goal revisited. Journal of Applied psychology. 88 (1). 87-89.
Cohen, J. 1977. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences, Revised ed., New york: Academic Press.
Glass , G.(1976). Primary, secondary and Meta-Analysis of Research, Educational Researcher, 5, 3-8.
Hunter, J., Schmidt, and G. Jackson.(1982). Meta-Analysis: Cumulating Research Findings Across studies, Beverly Hills CA: Sage.
Pajares, F. Miller, D. (1994). Role of self-efficacy and self- Concept Beliefs in Mathematical problem solving: A path Analysis. Journal of educational psychology 86, 193-203.
Pajares, F. (1995). Self-efficacy in academic setting. American Research Association. 96, 1-22.
Pajares, F, & Graham, L. (1999). Self-efficacy motivation constrycts, school students. contemporary educational psychology, 24.124-130.
Schunk, D. H. (2000). Learning theories: An educational perspective. Englewood Cliffs, NJ: Merrill.
Steyn, R., & Mynhardt, J. (2008). Factors that influence the forming of self-efficacy perceptions. South African Journal of Psychology. 38(3). 563-573.
Wolf, F. (1982). Meta-Analysis: Quantitative Methods for Research synthesis. Beverly Hills, CA: sage.
Walstone, Nj: & Wood Ward B. S. (1987). Age and health care belifes self-efficacy as a mediator of low desire for contor. psychology and Aging , 2 , 3-8.
Villant, G. E. (2003). Mental health. American Journal of psychiatry, 16, 1384-1374.
Thabane, Lehana. (2004). An Overview of meta – analysis: Statistical and methodological issues in randomized Clinical trials. Mc Master University.