ارائه مدل تدریس اثربخش اساتید دانشگاه بر پایه تحلیل شبکه عصبی مصنوعی
الموضوعات :
1 - 1. گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: روابط انسانی, دانشجو, تدریس اثربخش, ویزگی های شخصیتی, مهارت تدریس و مدیریت کلاسی, مهارت ارزشیابی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس اثربخش اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بهرهگیری از تحلیل شبکههای عصبی مصنوعی انجام گرفت. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نوع طرحهای ترکیبی- اکتشافی است. جامعهی آماری تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه میباشد که در قسمت کیفی تعداد 24 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری هدفمند و تا مرحله اشباع نظری یافتهها به شیوه گروههای کانونی مورد مصاحبه قرار گرفتند. در قسمت کمی نیز با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران و به صورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ طبقهای تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم از دو نوع ابزارِ مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهاست. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 81/0به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از فنون آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبه مشخص شد که عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در 5 مقوله کلی ویژگیهای شخصیتی و فردی، ویژگیهای علمی و سواد، توانمندی در روابط انسانی و قدرت برقراری ارتباط، مهارت تدریس و مدیریت کلاس درس و مهارت ارزشیابی قابل بررسی میباشد. یافتههای بخش کمی نیز نشان داد از دیدگاه دانشجویان بهترین ساختار برای تدریس اثربخش، دارای یک لایه ورودی با 5 متغیر ورودی و یک لایه پنهان با 3 نرون و یک لایه خروجی با یک متغیر خروجی بود. بررسی اهمیت متغیرهای مستقل در پیشگویی تدریس اثربخش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان بیشترین اهمیت مربوط به ویژگیهای شخصیتی و فردی و کمترین اهمیت مربوط به ویژگیهای علمی و سواد استاد می باشد.
بهادری، محمد کریم؛ رجبی، قاسم؛رعد آبادی، مهدی و یعقوبی مریم (1392). تحلیل روابط سیستماتیک بیرن مولفه های تاثیرگذار بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد با استفاده از تئوری گراف. توسعه آموزش جندی شاپور، 5(1):36-28.
خانقاهی، محمدمهدی (1394). ارائه مدل برای تدریس اثربخش اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر.
درگاهی، حسین ؛ حموزاده،پژمان؛ صادقی فرد، جمیل ؛ رعدآبادی، مهدی ؛ روشنی، محمد؛ سلیمی، محمد و سلطانزاده، پریناز (1389). ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ﻳﻚ اﺳﺘﺎد ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺑﺮای ﺗﺪرﻳﺲ اﺛﺮ ﺑﺨﺶ از دﻳﺪﮔﺎه داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﻴﺮاﭘﺰﺷﻜﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺗﻬﺮان. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشکده علوم پزشکی تهران، 4(3و4): 91-98.
رجبیان غریب، فاطمه ؛حجازی، سید یوسف و امید، محمود (1393). اهمیت مولفه های کیفیت تدریس از دیدگاه دانشجویان برپایه تحلیل حساسیت شبکه عصبی مصنوعی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 29: 13-24.
رعدآبادی، مهدی و صادقی فر، جمیل و بهادری، محمدکریم، درگاهی، حسین و فروزانفر، فائزه و همکاران(1391). اولویت بندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان : کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،12(11) : 817-825..
ستاری، صدرالدین(1392). ارزیابی مولفه های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان. پژوهش در برنامه ریزی درسی،12(29): 146-134.
سلطانی عربشاهی، سید کامران؛ قادری، اعظم (1379).تدوین شاخص تدریس اثربخش: ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 7 (22): 279-287.
شهرکی، محمدرضا (1389). معیارهای استاد خوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 48.
صفری، ثنا (1390). ویژگیهای فرایند تدریس ـ یادگیری در آموزش عالی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 13(50): 90-73.
طالب زاده شوشتری، لیلا. (1390). اسنادهای اساتید موفق در تدریس اثربخش بر مبنای روش بنیادبخشی نظریه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند.
ظهور، علیرضا؛ اسلامی نژاد، طاهره (1381). شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی (پایش)، 5-13.
عسگری، فریبا؛ محجوب مؤدب، هاجر (1389). مقایسه ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه مدرسین و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 26-33.
عندلیب، بهاره؛ احمدی، غلامرضا (1386). میزان بهکارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از نظر دانشجویان در سال تحصیلی 86-1385. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 67-82.
غلامی، خلیل و اسدی، محمد(1392). تجربه حرفه ای اساتید در ارتباط با پدیده تدریس اثربخش در آموزش عالی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 1(2) :26-5.
مرقاتی خوئی، عفت السادات، زارعی، فاطمه، بیات، علیرضا، دستورپور، مریم و ریماز، شهناز(1392). تبیین دیدگاه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص شیوه های آموزش و یادگیری.فصلنامه علمی پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت،1(3) :67-83.
مظفری، ناصر؛ محمدی، محمدعلی؛ دادخواه، بهروز (1389). ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله دانشکده پرستاری و مامایی، 61-69.
نوروسیس، ماریجا (1390). شبکههای عصبی در SPSS. ترجمه امیررضا فتی پور جلیلیان و مازیار نجبا.انتشارات کیان رایان.
هرندی زاده، الهه؛ نعیمی، امیر؛ پزشکی راد، غلامرضا؛ نامدار، راضیه (1389). بررسی خصوصیات استاد خوب از نظر دانشجویان دانشکده کشاورزی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 41-55.
یعقوبی یاسمن، قلی پور مقدم فرخ (1391). بررسی ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۴ (۲) :40-34.
Asadi, M., Gholami, K. (2016). Synthesis research on effective teaching model in higher education. Journal of Educational Planning, 5(9). 113-134.
Andalib, B., & Ahmadi, A. (2007). Amount of applying the standards of effective teaching in Islamic Azad University of Khourasgan from the perspective of the student. Journal of Researchin Educational Sciences, Islamic Azad University, 15 [in Persian].
Bahadori, M., Rajabi, GH., Raadabadi, m., & yagoobi, m. (2014). Analysis of the Systematic Relationships between Influencing Factors on Effective Teaching from the Perspective of Graduate Students Using Graph Theory, education development jondishapoor, 5(1):110-125 [in Persian].
Carnell, E. (2007). Conceptions of effective teaching in higher education; extending the boundaries. Teaching in Higher Education; 12, 25-40.
Dargahi H, Hamouzadeh P, Sadeghifar J, et al. (2011). Criteria assessment of a expect teacher for effective teaching. Journal of Payavard Salamat,4(3):91-98 [in Persian].
Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy and evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1).
Devlin, M. (2007c, May). The scholarship of teaching in Australian higher education: A national imperative. Keynote address at the Vice-Chancellors Colloquium, The University of the Sunshine Coast, Queensland, Australia.
Devlin, Marcia & Samarawickrema, Gayani, (2010), the criteria of effective teaching in a changing higher education context. Higher Education Research & Development. 29, 111-124.
Golami, kh., & asadi, m. (2014). Profetional experience of faculty in effective teaching in higher education, Quarterly journal of teory and practice in curriculum 1(2), 5-26.
Harandi Zadeh E, Naeimi A, Pezeshki Rad G, & Namdar R. (2011). Analysis of Good Faculty Characteristics from Students' Perspective at College of Agriculture: Tarbiat Modares University Case. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 16 (4) :41-55 16 (4): 41-55
Hativa, N. Barak, R. & Simhi, E. (2001) Exemplary university teachers: Knowledge andbeliefs regarding effective teaching dimensions and strategiesJournal of Higher Education. 72(6):699-729.
Hejazi, y. Rajabiyan, f., & omid, m. (2014). Comparison of service quality measurement models in evaluating students' quality of teaching and learning process using artificial neural network, Agricultural Economics and Development journal, 4(45): 663-672 [in Persian].
Jun-qiao, Q., Chang-long, W., & Yan-Ming, Q. (2009); The application on the evaluation of quality of universities undergraduate theory teaching work based on artificial neural network; Information Assurance and Security, Fifth International Conference on, 18-20 Aug,387-390.
Kember, D. Ma, R. McNaught, C. (2006) excellent university teachingHong KongThe Chinese University Press.
Khangahi, MM. (2016). Effective teaching model of faculty members of Tabriz university, m.a. thesid, shabestar branch.islamic azad university [in Persian].
Lihua, L., Fuming, L., & Changlong, W. (2009); Study on undergraduate teaching job quality assessment based on artificial Fish-BP neural network. Services Science; Management and Engineering, International Conference on. 11-12 July,246-249.
Marsh, H. W., Muthén, B., Asparouhov, T., Lüdtke, O., Robitzsch, A., Morin, A. & Trautwein, U. (2009). Exploratory Structural Equation Modeling, Integrating CFA and EFA: Application to Students’ Evaluations of University Teaching, Structural Equation Modeling, 16, 439–476.
Marsh, H.W., & Roche, L.A. (1994). The use of students’ evaluations of university teaching to improve teaching effectiveness. Canberra: Australian Government Publishing Service.
Maroufi (2014). Prioritizing the Factors Influencing Effective Teaching from the Viewpoint of Students: The Use of Analytical Hierarchy Process (AHP). Iranian Journal of Medical Education, 12(11): 817-825 [in Persian].
Merghati khoei. E, Zareie, F., Bayat, A., Dasturpoor, M., & Rimaz, sh. (2013). Exploring The Teaching and Learning Approaches from the viewpoint of Postgraduate Students and their Lecturers, journal of health education,1(3):67-83 [in Persian].
Mittal, S. & Gera, R. (2013). Student Evaluation of Teaching Effectiveness (SET): An SEM Study in Higher Education in India, International Journal of Business and Social Science,4(10). [Special Issue – August 2013].
Mozaffari N, Mohammadi M, & Dadkhah B. (2010). The specialties of a good master from theviewpoint of student of Ardabil University of Medical Sciences, Journal of Nursing and Midwifery, 61-69 [in Persian].
Newmann, F. M. (1991). Linking restructuring to authentic student achievement, Phi Delta Kappan, 72(6), 458-461.
Nicholls, G. (2002). Developing teaching and learning in higher education. USA and Canad: Routledge Falmer.
Nunan D, & Lamb C. (1996) The Self-DirectedTeacher, Managing the Learning Process. Cambridge: Cambridge University Press.
Nyrosys, M. (2012). Neural Networks in spss, amir reza fatipour jaliliyan and mazyar najba, kiyan rayan publication.
Rajabiyan Gharib, f., S.Y. Hejazi, & M. Omid (2014). the Importance of Teaching Quality Factors from Student's Viewpoints by Applying Artificial Neural Network Sensitivity Analysis, journal of agricultural education management, 29: 13-24.
Patrick, J & Smart, R (1998). An Empirical Evaluation of Teacher Effectivenes: The Emergence of Three Critical Factors; Assesment and Evaluation in Higher Education, Vol. 23 Psychologist. 27 (10), 65 – 70
Pavlina, k., zorica, M. B., & pongrac, A. (2011). student’s perception of teaching quality in higher education, procedia social and behavioral science. 15(2011)2288-2299.
Raadabadi, M., Sadeghifar, J., Bahadori, M., Dargahi, H., Fourozanfar, F., Hamouzadeh, P., Shahnam Sedigh & Satary,S. (2014).Assesment of effective teaching components based on the students view points, Research in Curruculum Planning,12(29): 134-146 [in Persian].
Saroyan, A., Amundsen, C., McAlpine, L., Weston, C., Winer, L., & Gandell, T. (2004). Assumptions underlying workshop activities. In A. Saroyan and C. Amundsen (Eds.), Rethinking teaching in higher education (pp. 15–29). Sterling, VA: Stylus.
Scheeler, M. C. (2008). Generalizing effective teaching skills: The missing link in teacher preparation. J. Behav Educ, 17, 145–159.
Seldin, P. (2005). How administrators can improve teaching: Moving from talk to action. San Francisco: Jossey-Bass.
Shevlin, Mark; et al, (2000), The Validity of Student Evaluation of Teaching in Higher Education: love me, love my lectures; Assessment & Evaluation in Higher Education; 25, 397-405.
Skelton, A. (2004). Understanding ‘teaching excellence’ in higher education: A critical evaluation of the National Teaching Fellowships Scheme. Studies in Higher Education, 29(4)451–468.
Stark P. (2003). Teaching and learning in the clinical setting: a qualitative study of the perceptions of students and teachers. Medical Education; 37: 982-975.
Soltani Arabshahi, S. K., & Ghaderi, A. (2001). Compiling effective teaching criterion: Characteristics of effective teaching as viewed by Iran University of medical sciences and health services basic sciences center's students and staffs. Razi Journal of Medical Sciences, 7(22), 279-287 [in Persian].
Shahrezayi, A. (2010). Study assessment in higher education in order to develop a conceptualframework. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education,56: 41-60 [in Persian].
Safari, S. (2012). The characters of teaching and learning in Higher Education, engeenering education journal, 13(50): 73-90 [in Persian].
Talebzade shoshtari, L. (2012). Associate Professors in Effective Teaching Based on the Fundamentals of Theory, MAthesis, دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه بیرجند . Government - Ministry of Science, Research, and Technology - University of Birjand [in Persian].
Zohour, A. R., & Eslami Nezhad, T. (2002). Index of effective teaching from the perspective of students of university of Kerman. Payesh Journal, 1(4), 5-13 [in Persian].
Vulcano, B.A. (2007). Extending the generality of the qualities and behaviours constituting effective teaching. Teaching of Psychology, 34(2), 114–117.
_||_Asadi, M., Gholami, K. (2016). Synthesis research on effective teaching model in higher education. Journal of Educational Planning, 5(9). 113-134.
Andalib, B., & Ahmadi, A. (2007). Amount of applying the standards of effective teaching in Islamic Azad University of Khourasgan from the perspective of the student. Journal of Researchin Educational Sciences, Islamic Azad University, 15 [in Persian].
Bahadori, M., Rajabi, GH., Raadabadi, m., & yagoobi, m. (2014). Analysis of the Systematic Relationships between Influencing Factors on Effective Teaching from the Perspective of Graduate Students Using Graph Theory, education development jondishapoor, 5(1):110-125 [in Persian].
Carnell, E. (2007). Conceptions of effective teaching in higher education; extending the boundaries. Teaching in Higher Education; 12, 25-40.
Dargahi H, Hamouzadeh P, Sadeghifar J, et al. (2011). Criteria assessment of a expect teacher for effective teaching. Journal of Payavard Salamat,4(3):91-98 [in Persian].
Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy and evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1).
Devlin, M. (2007c, May). The scholarship of teaching in Australian higher education: A national imperative. Keynote address at the Vice-Chancellors Colloquium, The University of the Sunshine Coast, Queensland, Australia.
Devlin, Marcia & Samarawickrema, Gayani, (2010), the criteria of effective teaching in a changing higher education context. Higher Education Research & Development. 29, 111-124.
Golami, kh., & asadi, m. (2014). Profetional experience of faculty in effective teaching in higher education, Quarterly journal of teory and practice in curriculum 1(2), 5-26.
Harandi Zadeh E, Naeimi A, Pezeshki Rad G, & Namdar R. (2011). Analysis of Good Faculty Characteristics from Students' Perspective at College of Agriculture: Tarbiat Modares University Case. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 16 (4) :41-55 16 (4): 41-55
Hativa, N. Barak, R. & Simhi, E. (2001) Exemplary university teachers: Knowledge andbeliefs regarding effective teaching dimensions and strategiesJournal of Higher Education. 72(6):699-729.
Hejazi, y. Rajabiyan, f., & omid, m. (2014). Comparison of service quality measurement models in evaluating students' quality of teaching and learning process using artificial neural network, Agricultural Economics and Development journal, 4(45): 663-672 [in Persian].
Jun-qiao, Q., Chang-long, W., & Yan-Ming, Q. (2009); The application on the evaluation of quality of universities undergraduate theory teaching work based on artificial neural network; Information Assurance and Security, Fifth International Conference on, 18-20 Aug,387-390.
Kember, D. Ma, R. McNaught, C. (2006) excellent university teachingHong KongThe Chinese University Press.
Khangahi, MM. (2016). Effective teaching model of faculty members of Tabriz university, m.a. thesid, shabestar branch.islamic azad university [in Persian].
Lihua, L., Fuming, L., & Changlong, W. (2009); Study on undergraduate teaching job quality assessment based on artificial Fish-BP neural network. Services Science; Management and Engineering, International Conference on. 11-12 July,246-249.
Marsh, H. W., Muthén, B., Asparouhov, T., Lüdtke, O., Robitzsch, A., Morin, A. & Trautwein, U. (2009). Exploratory Structural Equation Modeling, Integrating CFA and EFA: Application to Students’ Evaluations of University Teaching, Structural Equation Modeling, 16, 439–476.
Marsh, H.W., & Roche, L.A. (1994). The use of students’ evaluations of university teaching to improve teaching effectiveness. Canberra: Australian Government Publishing Service.
Maroufi (2014). Prioritizing the Factors Influencing Effective Teaching from the Viewpoint of Students: The Use of Analytical Hierarchy Process (AHP). Iranian Journal of Medical Education, 12(11): 817-825 [in Persian].
Merghati khoei. E, Zareie, F., Bayat, A., Dasturpoor, M., & Rimaz, sh. (2013). Exploring The Teaching and Learning Approaches from the viewpoint of Postgraduate Students and their Lecturers, journal of health education,1(3):67-83 [in Persian].
Mittal, S. & Gera, R. (2013). Student Evaluation of Teaching Effectiveness (SET): An SEM Study in Higher Education in India, International Journal of Business and Social Science,4(10). [Special Issue – August 2013].
Mozaffari N, Mohammadi M, & Dadkhah B. (2010). The specialties of a good master from theviewpoint of student of Ardabil University of Medical Sciences, Journal of Nursing and Midwifery, 61-69 [in Persian].
Newmann, F. M. (1991). Linking restructuring to authentic student achievement, Phi Delta Kappan, 72(6), 458-461.
Nicholls, G. (2002). Developing teaching and learning in higher education. USA and Canad: Routledge Falmer.
Nunan D, & Lamb C. (1996) The Self-DirectedTeacher, Managing the Learning Process. Cambridge: Cambridge University Press.
Nyrosys, M. (2012). Neural Networks in spss, amir reza fatipour jaliliyan and mazyar najba, kiyan rayan publication.
Rajabiyan Gharib, f., S.Y. Hejazi, & M. Omid (2014). the Importance of Teaching Quality Factors from Student's Viewpoints by Applying Artificial Neural Network Sensitivity Analysis, journal of agricultural education management, 29: 13-24.
Patrick, J & Smart, R (1998). An Empirical Evaluation of Teacher Effectivenes: The Emergence of Three Critical Factors; Assesment and Evaluation in Higher Education, Vol. 23 Psychologist. 27 (10), 65 – 70
Pavlina, k., zorica, M. B., & pongrac, A. (2011). student’s perception of teaching quality in higher education, procedia social and behavioral science. 15(2011)2288-2299.
Raadabadi, M., Sadeghifar, J., Bahadori, M., Dargahi, H., Fourozanfar, F., Hamouzadeh, P., Shahnam Sedigh & Satary,S. (2014).Assesment of effective teaching components based on the students view points, Research in Curruculum Planning,12(29): 134-146 [in Persian].
Saroyan, A., Amundsen, C., McAlpine, L., Weston, C., Winer, L., & Gandell, T. (2004). Assumptions underlying workshop activities. In A. Saroyan and C. Amundsen (Eds.), Rethinking teaching in higher education (pp. 15–29). Sterling, VA: Stylus.
Scheeler, M. C. (2008). Generalizing effective teaching skills: The missing link in teacher preparation. J. Behav Educ, 17, 145–159.
Seldin, P. (2005). How administrators can improve teaching: Moving from talk to action. San Francisco: Jossey-Bass.
Shevlin, Mark; et al, (2000), The Validity of Student Evaluation of Teaching in Higher Education: love me, love my lectures; Assessment & Evaluation in Higher Education; 25, 397-405.
Skelton, A. (2004). Understanding ‘teaching excellence’ in higher education: A critical evaluation of the National Teaching Fellowships Scheme. Studies in Higher Education, 29(4)451–468.
Stark P. (2003). Teaching and learning in the clinical setting: a qualitative study of the perceptions of students and teachers. Medical Education; 37: 982-975.
Soltani Arabshahi, S. K., & Ghaderi, A. (2001). Compiling effective teaching criterion: Characteristics of effective teaching as viewed by Iran University of medical sciences and health services basic sciences center's students and staffs. Razi Journal of Medical Sciences, 7(22), 279-287 [in Persian].
Shahrezayi, A. (2010). Study assessment in higher education in order to develop a conceptualframework. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education,56: 41-60 [in Persian].
Safari, S. (2012). The characters of teaching and learning in Higher Education, engeenering education journal, 13(50): 73-90 [in Persian].
Talebzade shoshtari, L. (2012). Associate Professors in Effective Teaching Based on the Fundamentals of Theory, MAthesis, دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه بیرجند . Government - Ministry of Science, Research, and Technology - University of Birjand [in Persian].
Zohour, A. R., & Eslami Nezhad, T. (2002). Index of effective teaching from the perspective of students of university of Kerman. Payesh Journal, 1(4), 5-13 [in Persian].
Vulcano, B.A. (2007). Extending the generality of the qualities and behaviours constituting effective teaching. Teaching of Psychology, 34(2), 114–117.