بررسی تأثیر نرمافزارهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم پیش از عدد ریاضی در کودکان پیش از دبستان شهر تبریز
الموضوعات :
1 - مدرس دانشگاه
الکلمات المفتاحية: نرمافزارهای آموزشی, مفاهیم پیش از عدد ریاضی, یش از دبستان,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر نرمافزارهای آموزشی در یادگیری مفاهیم پیش از عدد ریاضی شامل مفاهیم: بیشتر، کمتر- پهن، باریک - کوتاه، بلند - دور، نزدیک - سبک، سنگین - بزرگ، کوچک در کودکان دورهی پیش از دبستان شهر تبریز، در سال 90-89 میباشد. برای این منظور با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای به انتخاب نمونه آماری با حجم 50 نفر دانش آموز پیشدبستانی پرداخته شد. جهت جمعآوری اطلاعات از ابزار محقق ساخته استفاده شد و پایایی آزمون نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 به دست آمد. این پژوهش در سه مرحله اجرا شد، در مرحله ی اول با استفاده از ابزار محقق ساخته پیش آزمون به عمل آمد، در مرحلهی دوم با استفاده از نرمافزارهای آموزشی مفاهیم پیش از عدد آموزش داده شدند، و در مرحلهی سوم پسآزمون به عمل آمد تا تأثیر استفاده از نرمافزارهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم فوق مشخص گردد. نتایج پژوهش پس از مقایسه به وسیله آزمون t وابسته از پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که، تفاوت معناداری بین یادگیری این مفاهیم در پیشآزمون و پسآزمون وجود دارد و وضعیت یادگیری دانشآموزانی که با نرمافزارهای آموزشی آموزش دیدهاند بهتر شده است.
آیتی، محسن(1375). اثر نوارهای ویدئویی آموزش درس ریاضی(کتاب فیلم) در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه دانشگاهعلامه طباطبایی، به راهنمایی داریوش نوزری.
بشیری، علی(1386). بررسی تأثیر استفاده از نرمافزارهای آموزشی فیزیک سال سوم دبیرستان بر پیشرفت تحصیلی و تعامل دانشآموزان در کلاس. پایاننامه دانشگاه تربیت مدرس، به راهنمایی احد یاری راد.
جاریانی، احمد(1387). تأثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات بر برنامهریزی درسی. دفتر برنامهریزی و تألیف آموزش فنیوحرفهای و کاردانش. صفحه 16.
حجفروش، ابراهیم و اورنگی، مهدی(1388). بررسی نتایج کاربرد تحقیقات فناوریاطلاعات و ارتباطات در دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامه نوآوریهای علمی- پژوهشی. شماره10. صفحه11.
خلیلی مهدایرجی، مریم(1384). بررسی مفاهیم ریاضی در دوره پیش از دبستان و تعیین ارائه مناسب آن از دیدگاه مربیان مراکز پیشدبستانی شهر تهران. پایاننامه دانشگاه علامه طباطبایی، به راهنمایی فرخنده مفیدی.
زمانی، علی(1386). فناوری اطلاعات و ارتباطات و پرورش مهارتهای حرفهای. ماهنامه انجمن انفورماتیک ایران، شماره16، صفحه 196.
شعبانی، حسن(1384). مهارتهای آموزش و پرورش. سازمان مطالعه و تدوینعلوم دانشگاهی (سمت). صفحه 43.
شیخ زاده، ناهید (1385). طراحی نرمافزار آموزشی بر اساس رویکرد سازنده گراییو سنجش میزان اثر بخشی آن. فصلنامه نوآوری آموزشی، شماره 1، سال چهارم.
عباسی، عبدالله(1383). بررسی تأثیر نوارهای آموزشی ریاضی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. صفحه 102.
کاستلر، م(1384). ظهور شبکهای، ترجمه احمد علیقلیان. تهران: انتشاراتطرح نو. [جلد اول].صفحه 15.
کلینگ، د(1388). آموزش برای قرن بیستویکم، ترجمه سیدفرهاد افتخاری،تهران: انتشارات عابد. صفحه102.
محمدی، علی و قربانزاده، صمد(1388). بررسی نمره استقبال معلمان از نوآوریهایآموزشی در تدریس، نشریه علومتربیتی، شماره 1-2، صفحه 15.
مفیدی، فرخنده(1386). برنامه آموزش و پرورش پیش از دبستان.انتشارات سمت. صفحه 46.
میرحسنی، سیامک و محمودی، نیما(1386). تأثیر رایانه در فراگیری نگارشزبان انگلیسی، ژورنال آموزش زبان خارجی، دوره بیست و یکم، شماره3.
Becker, h., (1998). How computers are used in United states school. Journal of educationcomputing research, v.4, P. 241.
Clark (2008). The effectiveness of technology in schools. Journal of Career and Technical Education No, P.25.
Dwyer. p., (1998). Teaching and Learning with Technology. http://www.itsn.ac.uk.
John, T., (2005). In Resting in prescool. Evidence continiue to indicate the powerfull effects of high quality preschool programs on children later academic success. Journal of Leadership.
Hadda.w., and jurichts. (2000). ICT for education, potentil and potency. available at: http:www.techkwnologia.org.
Means and Olson. (1996). Computers and the thought producing self of the young child. British Journal of Educational Technology, p.31
Post holm. (2006). Integrating technology in to the classroom. Information Technology in erucation.
Schofield.W., (1995). Evaluating what really mattersim. Computer based education. http://www.edu.au