The Study investigates the effect of using educational softwares on learning the concepts of pre-mathematical number of pre-school children of Tabriz
Subject Areas : Educational Psychology
1 - مدرس دانشگاه
Keywords: Educational software, pre-mathematical concept, pre-school,
Abstract :
The aim of the study investigates the effect of using educational softwares on learning the concept of pre-mathematical number which includes the followings: more–less, wide–narrow, short–tall, far–near, light–eavy, large–small, on pre-school children in Tabriz, in 2010-2011. The statistical population was all the pre-school children in Tabriz added to 10699 person out of which 50 students, through cluster random sampling was chose as sample size. Researcher made questionnaire with 36 questions (6 question for each opposite concept) was used to collect the data. The reliability of questionnaire was obtained through cronbach’s alpha which was 94%. A pre-test and post-test was implemented using educational softwares. The descriptive and inferential statistics were used to analyse the data through SPSS software.The results showed that there was significant difference between pre-test and post-test. The learning status of those students who instrucation through educational softwares was better.
آیتی، محسن(1375). اثر نوارهای ویدئویی آموزش درس ریاضی(کتاب فیلم) در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه دانشگاهعلامه طباطبایی، به راهنمایی داریوش نوزری.
بشیری، علی(1386). بررسی تأثیر استفاده از نرمافزارهای آموزشی فیزیک سال سوم دبیرستان بر پیشرفت تحصیلی و تعامل دانشآموزان در کلاس. پایاننامه دانشگاه تربیت مدرس، به راهنمایی احد یاری راد.
جاریانی، احمد(1387). تأثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات بر برنامهریزی درسی. دفتر برنامهریزی و تألیف آموزش فنیوحرفهای و کاردانش. صفحه 16.
حجفروش، ابراهیم و اورنگی، مهدی(1388). بررسی نتایج کاربرد تحقیقات فناوریاطلاعات و ارتباطات در دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامه نوآوریهای علمی- پژوهشی. شماره10. صفحه11.
خلیلی مهدایرجی، مریم(1384). بررسی مفاهیم ریاضی در دوره پیش از دبستان و تعیین ارائه مناسب آن از دیدگاه مربیان مراکز پیشدبستانی شهر تهران. پایاننامه دانشگاه علامه طباطبایی، به راهنمایی فرخنده مفیدی.
زمانی، علی(1386). فناوری اطلاعات و ارتباطات و پرورش مهارتهای حرفهای. ماهنامه انجمن انفورماتیک ایران، شماره16، صفحه 196.
شعبانی، حسن(1384). مهارتهای آموزش و پرورش. سازمان مطالعه و تدوینعلوم دانشگاهی (سمت). صفحه 43.
شیخ زاده، ناهید (1385). طراحی نرمافزار آموزشی بر اساس رویکرد سازنده گراییو سنجش میزان اثر بخشی آن. فصلنامه نوآوری آموزشی، شماره 1، سال چهارم.
عباسی، عبدالله(1383). بررسی تأثیر نوارهای آموزشی ریاضی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. صفحه 102.
کاستلر، م(1384). ظهور شبکهای، ترجمه احمد علیقلیان. تهران: انتشاراتطرح نو. [جلد اول].صفحه 15.
کلینگ، د(1388). آموزش برای قرن بیستویکم، ترجمه سیدفرهاد افتخاری،تهران: انتشارات عابد. صفحه102.
محمدی، علی و قربانزاده، صمد(1388). بررسی نمره استقبال معلمان از نوآوریهایآموزشی در تدریس، نشریه علومتربیتی، شماره 1-2، صفحه 15.
مفیدی، فرخنده(1386). برنامه آموزش و پرورش پیش از دبستان.انتشارات سمت. صفحه 46.
میرحسنی، سیامک و محمودی، نیما(1386). تأثیر رایانه در فراگیری نگارشزبان انگلیسی، ژورنال آموزش زبان خارجی، دوره بیست و یکم، شماره3.
Becker, h., (1998). How computers are used in United states school. Journal of educationcomputing research, v.4, P. 241.
Clark (2008). The effectiveness of technology in schools. Journal of Career and Technical Education No, P.25.
Dwyer. p., (1998). Teaching and Learning with Technology. http://www.itsn.ac.uk.
John, T., (2005). In Resting in prescool. Evidence continiue to indicate the powerfull effects of high quality preschool programs on children later academic success. Journal of Leadership.
Hadda.w., and jurichts. (2000). ICT for education, potentil and potency. available at: http:www.techkwnologia.org.
Means and Olson. (1996). Computers and the thought producing self of the young child. British Journal of Educational Technology, p.31
Post holm. (2006). Integrating technology in to the classroom. Information Technology in erucation.
Schofield.W., (1995). Evaluating what really mattersim. Computer based education. http://www.edu.au