استفاده از رگرسیون چندگانه در روش هارویچ برای تعیین نمره برش آزمونها به عنوان جایگزینی برای روشهای آنگوف و بوکمارک
الموضوعات :مریم پارسائیان 1 , ابراهیم خدایی 2 , بلال ایزانلو 3 , کیوان صالحی 4 , سیما نقی زاده 5
1 - گروه آموزشی روشها و برنامه ریزی آموزشی، درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 - دانشیار، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران،
4 - گروه آموزشی روشها و برنامه ریزی آموزشی، درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
5 - استادیار، سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران،
الکلمات المفتاحية: نمره برش, روش هارویچ, رگرسیون چندگانه, روش آنگف, روش بوکمارک, اعتبارسنجی متقابل, آزمون تولیمو,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر این است که با به کارگیری رگرسیون چندگانه در روش هارویچ که یک رویکرد تصمیمگیری است نمره برش آزمون تولیمو برای داوطلبان دکتری متقاضی فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور را تعیین کند. جامعه آماری این پژوهش شامل داوطلبان یک دوره از آزمون تولیمو است که 461 نفر بودند. روش پژوهش این مطالعه مبتنی بر رویکرد کمی است و از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر تحلیلی جزء مطالعات تحلیل ثانویه محسوب میشود و از نمرههای همه 461 داوطلب به هر کدام از بخشهای گرامر، درک مطلب، شنیداری و نوشتاری برای تعیین نمره برش استفاده میگردد. بر اساس نتایج مطالعه و با توجه به مقدار خطای طبقهبندی ناچیز، در صورت استفاده از نمره کل، میانگین مقادیر شاخص هارویچ به نمره برش 481 و در صورت معنیدار بودن مدل رگرسیون خطی با به کارگیری نتایج شاخص هارویچ در رگرسیون چندگانه، از نمره برش 491 به عنوان نمره برش میتوان استفاده کرد. روش پیشنهادی به طور قابل توجهی دقت تعیین نمره برش را در مقایسه با روشهای آنگوف و بوکمارک بهبود میبخشد. با توجه یافتههای به دست آمده از اعتبارسنجی متقابل و مقادیر خطا، نمره برش بهدستآمده از استراتژی ترکیبی منجر به نتایج دقیقتر و با خطای طبقهبندی صفر میشود. واژههای کلیدی: نمره برش، روش هارویچ، رگرسیون چندگانه، روش آنگف، روش بوکمارک، اعتبارسنجی متقابل، آزمون تولیمو