مطالعه جامعهشناختی عارضهیابی سازمانی و گرایش به تغییر
الموضوعات :محمد عباس زاده 1 , لیلا مقتدایی 2 , ابراهیم حسینپور 3 , حسین هنرور 4
1 - دکتر محمد عباسزاده / دانشیار دانشگاه تبریز
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان.
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی.
4 - کارشناس ارشد پژوهشگری دانشگاه تبریز.
الکلمات المفتاحية: دانشگاه اصفهان, توسعهسازمان, عارضهیابی سازمانی, گرایش به تغییر,
ملخص المقالة :
امروزه، متخصصان مدیریت از تکنیک عارضه یابی سازمانی برای توسعه سازمان سود می جویند. به همین خاطر، مقاله حاضر در نظر دارد با استفاده از مدل عارضه یاب سازمانی وایزبورد، نقاط قوت و ضعف دانشگاه اصفهان را شناسایی نماید. روش تحقیق پیمایشی، و ابزار تحقیق، پرسشنامه می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارمندان اداری و آموزشی دانشگاه اصفهان به تعداد 445 نفر بوده که از این میان، 118 نفر با فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشان داد که از بین ابعاد عارضه یابی سازمانی مدل وایزبورد، بعد هدف در حد نازل و بقیه ابعاد در حد متوسط بوده اند. هم چنین از بین متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای روابط و پاداش، بیشتر از سایر متغیرها بر گرایش کارمندان به تغییر موثر بوده اند. نهایت امر این که، مجموع متغیرهای مستقل مورد استفاده، توانسته اند 50 درصد تغییرات متغیر وابسته را که همان گرایش به تغییر می باشد، تبیین نمایند.
بنیفاطمه، ح و دیگران. (1388). بررسی رفتار سازمانیکارکنان شرکت برق منطقهای استان آذربایجان شرقی. شرکت برق منطقهای آذربایجان، واحد پژوهش و تحقیقات.
ترکزاده، ج و دیگران. (1387). ارزیابی وضعیت توسعه سازمانی دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درتهران. مجله آموزش عالی ایران. 1 (2): 50 - 31.
جواهری، ف. (1383). چالشهایتغییرسازمانی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم. سال 12، شماره 44.
رابینز، ا؛ پ. (1385). مبانی رفتارسازمانی. مترجمان: ف، امیدواران و دیگری. تهران: موسسهکتاب مهربان نشر.
راولی، د؛ هرمن، د؛ و مایکل، ج؛ د. (1383). تغییر راهبردی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. برنامهریزی برای بقا و مدیریت. مترجم: ح، آراسته. تهران: دانشگاه امام حسین.
رجاییپور، س و دیگری. (1388). مدلها و ابزارهای آسیبشناسی سازمانی. اصفهان: نشرکنکاش.
رحمانسرشت، ح و دیگری. (1386). نقش مدلهای ذهنی در فرایند تغییر سازمانی (مطالعه موردی یکی از شرکتهای تولیدکننده کاغذ تیشو). دانش مدیریت، سال 20، شماره 78.
فرنج، و، و سیسیل، ب. (1381). مدیریت تحول در سازمان. تهران: انتشارات صفار اشرفی.
کامینگز، ت، ج و کریستوفر ج؛ و. (1385). تحول و توسعه سازمان. مترجم: ک، برارپور. تهران: فراز اندیش سبز.
کریتنر، ر و کینیکی، آ. (1384). مدیریت رفتار سازمانی. مترجمان: ع؛ ا، فرهنگی و دیگری. تهران: موسسه انتشارات و پخش کتاب پویش.
محمدزاده، ع. (1379). مدیریت توسعه (تحول سازمان به منزله راهبرد توسعه). تهران: انتشارات سمت.
محمدی الیاسی، ق. (1384). تاملی برپیوند نظریههای بنگاهکارآفرین و سازمان یادگیرنده. دانش مدیریت. شماره 70، صص115-81.
نظری، ر. (1387). مدلهای عارضهیابی درحوزه مدیریت تحول. ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته (ضمیمه ماهنامه اندیشه گستر سایپا). شماره 1.
یمنیدوزی سرخابی، م. (1380). درآمدی به بررسی عملکرد سیستمهای دانشگاهی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
Alderfer, C. P. (1976). Boundaryrelationsand organizational diagnosis. In L Meltzer & F. Wickert (Eds.), Humanizing organizational behavior (pp. 109-133). Chicago, IL: Charles C Thomas.
Beckhard, R. (1969). Organization Development: Strategies and models. Reading, MA: Addison-Wesley.
Beer, Michael, Spector, Bert (1993). Organizational Diagnosis: Its Role in Organizational Learning. Journal of Counseling & Development, Vol. 71, Issue 6.
Bissell Byron L., and Keim Jeanmarie(2008). Organizational diagnosis: the role of contagion groups ,international Journal of Organizational Analysis. Volume: 16 ,Issue: 1/2 ,Page: 7 – 17.
Burke, W. and Liwin, G. (1992). A causal model of organizational performance and change. Journal of Management, Vol. 18, pp. 523-45.
Ching-San, Hsieh(2001
(. The Study of High-Technology Industry Organization Diagnosis and Analysis An Electronic Company As an Example. Master's Thesis, Department of Business Management, Taiwan.
Cummings, T., & Worley, C. G. (1993). Organizational Development and Change. St Paul, MN: West.
Elliot، Ronald. D. (1990): The Challenge of Managing Change, http://modiriat.persiangig.ir/DOCUMENT/OB-I-dehghan-11 .DOC.
French, W. L. & Bell, C.H. (1995). Organization development: Behavioral science interventions for organization improvement. (5th ed.),Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Goulielmos, Markos(2005). Applying the organizational failure diagnosis model to the study of information systems failure. Disaster Prevention and Managemen, Bradford: 2005. Vol. 14, Iss. 3
Heavy, Donald f., Brown, Donald R. (1988). An experiential Approach to Organization Development. Prentice- Hall, International Englewood, Newjersy.
Howard, A. (1994). Diagnostic perspectives in an era of organizational change. In A. Howard & Associates (Eds.), Diagnosis for Organizational Change: Methods and Models (pp. 3-17). New York: The Guilford Press.
Jung Lu, Shao. (2004). The study of relationship among employees' job satisfaction, organizational commitment and change cognition toward change attitude. Master thesis, Department of Business Management, China.
Lok Peter ,Crawford John. (2000). The application of a diagnostic model and surveys in organizational development.Journal of Managerial Psychology. Vol. 15, Iss. 2.
Nadler, D. and Tushman, M. (1977). A diagnostic model for organization behavior. in Hackman, J.R., Lawler, E. and Porter, L. (Eds), Perspectives on Behavior in Organizations, McGraw-Hill, New York, NY, pp. 85-100.
Neshila, Selma. (2004). Action research on an organization development intervention in a secondary school in the Erongo education region of Namibia. Masters thesis, Rhodes University.
Preziosi, R. (1980). Organizational Diagnosis Questionnaire. The 1980 Annual Handbook for Group Facilitators, University Associates, New Jersey.
Rafferty, Alannah E, Griffin, Mark A. (2001). Expanding organizational diagnosis by assessing the intensity of change activities.Organization Development Journal, Vol. 19, Iss. 3.
Tichy, N. (1983). Managing Strategic Change: Technical, Political and Cultural Dynamics. Wiley & Sons, New York, NY.
Weisbord, M. (1976). Organizational diagnosis: six places to look for trouble with or without a theory. Group & Organizational Studies, Vol. 1 No. 4, pp. 430-47.
Weisbord, M.R. (1987). Productive workplaces: Organizing and managing for dignity, meaning, and community. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.