بررسی ارتباط ویژگیهای فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی کارکنان دکتر هوشنگ تقیزاده1
الموضوعات :هوشنگ تقیزاده 1 , نازل اسدی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشیار گروه مدیریت صنعتی؛ تبریز- ایران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاداسلامی، واحد تبریز- تبریز
الکلمات المفتاحية: کارکنان, خشنودی شغلی, ویژگیهای فردی و اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف از این مقاله دست یابی بر ارتباط ویژگی های فردی- اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی است که تعداد آن ها 380 نفرمی باشد. با استفاده ازجدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه آماری 202 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده اند. ابزارگردآوری داده ها مربوط به ویژگی های فردی- اجتماعی از نوع پرسشنامه محقق ساخته، و مربوط به پرسشنامه خشنودی شغلی از نوع پرسشنامه استاندارد است. نتایج به دست آمده نشان داد که بین متغیرهای مورد بررسی تحت عنوان ویژگی های فردی و اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی رابطه معنیداری وجود دارد (001/0P<). از بین متغیرهای موردبررسی متغیرمیزان سابقه خدمت واحساس تبعیض درکار با خشنودی شغلی ارتباط بیشتری دارد. بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به ضریب و شدت ارتباط بین ویژگی های فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی پیشنهادهایی ارائه شده است.
آزاد، ح. (1372). آسیبشناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت.
پرهیزکار، ک. (1382). مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی. تهران: انتشارات آگاه.
رابینز، ا، پ. (1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه: علی پارسائیان و دیگری. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه. چاپ اول.
راس، ر؛ و دیگری. (1377). استرس شغلی. ترجمه: غلامرضا خواجه پور. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
ساعتچی، م. (1384). روانشناسی کار. تهران: موسسۀ نشر ویرایش. چاپ هفتم.
سلطانی، م؛ و دیگران. (1387). اثر آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان.
شکرکن، ح؛ و دیگران. (1380). بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانههای اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال هشتم، شمارههای 3 و 4، ص 22-1.
عبدالهی، ب؛ و دیگری. (1385). توانمندسازی کارکنان. تهران: انتشارات نشر ویرایش.
عطار، ح. (1374). بررسی ارتباط بین استرس شغلی با خشنودی شغلی و سلامت روان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران.
محمدزاده، ع؛ و دیگری. (1376). رفتار سازمانی نگرش اقتضایی. تهران: انتشارات سحاب.
نعامی، ع؛ و دیگری. (1383). بررسی روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال یازدهم، شماره های 1 و 2، ص 70-57.
ویسی، م؛ و دیگران. (1379). تأثیر استرس شغلی بر خشنودی شغلی و سلامت روان. مجله اندیشه و رفتار. سال ششم، شماره 2 و 3، پاییز و زمستان 1379.
Chen, L. H. (2008). Job satisfaction among information system (IS) personnel. International Journal of computers in human behavior. 24, 105-118.
Chen, P.Y. & Spector, P. E. (1992). Relationship of work stressors with aggression, withdrawal, Theft and substance use. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 65, 17-184.
Crampton, S. M., & Wagner, J. A. III. (1994). Precept-percept inflation in micro organizational citizenship behavior. Journal of Management. 16, 705-121.
Farrell, D., & Stamm. C. L. (1988). Meta-analysis of the correlated of employee absence. Human Relation, 41, 211-227.
Gillespie, B. M., Chaboyer, W. & Wallis, M. (2009). The influence of personal characteristics on the resilience of operating room nurses: A predictor study. International Journal of nursing studies. 46, 968-976.
Hugick, L., & Leonard, J. (1991). Job dissatisfaction grows: the Gallup poll News service. 5b, 1-11.
Iaffaldano, M. T., & Muchinsky, P. M. (1985). Job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Psychological bulletin, Vol, 97,252-273.
Krejcie, R., & Morgan, D. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Lee, R. T., & Ashrorth, B. E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of Applied Psychology. 81, 123-133.
Lock, E. A. (1976). The nature and causes of Job satisfaction. In M.D. Dunnete (ED), Handook of Industrial and Organizational Psychology (PP, 1297-1349). Chicago: Rand MCNally, pp 1297-1349.
Nielsen, I., & Smyth, R. (2008). Job satisfaction and response to incentives among China’s urban workforce. International Journal of Socio-Economics. 37, 1921-1936.
O' Driscoll, M. P., & Beehr, T. A. (1994). Supervisor behavior, role stress and uncertainty as predictors of personal outcomes for subordinates. Journal of Organizational Behavior. 15, 141-155.
Petty, M. M., & Mcgee, G. W. (1984). A meta-analysis of the relationships between Individual job satisfaction and individual performance. Academy of management Review, 9, 712-721.
Podsakoff, P. M., Mackenzie, S., Moorman, R., & Fetter, R. (1990). Transformational leader behavior and their effects on trust, satisfaction, and organizational citizenship behavior. The Leadership Quarterly. 1, 107-142.
Schnake, M. (1991). Organizational citizenship: A review, personal model, and research agenda. Human Relations. 44, 735-759.
Spector, P. E. (1997). Job Satisfaction. Sage publications. Thousand oaks London New Delhi.
Spector, P. E. (2000). Industrial and Organizational Psychology. John Wiley & sons, Inc.
Vroom, V. (1970). Work and Motivation. New York Wiley & Sons.