مطالعه تطبیقی بازنمایی زن در پیامهای بازرگانی شبکه سه و Gem Tv
الموضوعات :
1 - دانشآموخته کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تبریز – ایران.
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه ارتباطاتاجتماعی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: زن, تبلیغات بازرگانی, با زنمایی, شبکه سه سیما, .Gem Tv,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی بازنمایی زن در دو شبکه، سه سیما و Gem Tv می پردازد. برای رسیدن به این مقصود، از نظریه های بازنمایی ساختاری، فمینیستی لیبرال، الگوی تحلیلی گافمن و کلیشه های جنسیتی میشل بر مبنای روش تحلیل محتوا و پرسشنامه معکوس استفاده شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق 140 آگهی بازرگانی پخش شده از شبکه های سه سیما و Gem Tv (باحضور مستقیم و غیرمستقیم زن) در ساعات 18 تا 23 طی ماه های بهمن و اسفند 1392 و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر 1393 است. آمارهای به دست آمده در نهایت نشان می دهد، شبکه سه، ضمن نشان دادن نقش های کلیشه ای زنان، درصدد ایجاد تغییرات در بازنمایی آنان بوده و شبکه Gem Tv، در تلاش برای نشان دادن زنان به دور از نقش های کلیشه ای است. در هر دو شبکه، از زنان تنها به عنوان عاملی برای جذب مخاطب استفاده نشده است.
امینی، ا. (1389). بازنمایی زن در تبلیغات تجاری ایران و جهان. کتاب ماه علوم اجتماعی. شماره 26.
رضی، ف. (1376).تبلیغات بازرگانی، سه رویکرد تازه. فصلنامه رسانه. دوره 4، شماره 8.
ساروخانی، ب. (1387). نشست گروه علمی،تخصصی جامعهشناسی خانواده در ایران. ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران.
مهدی زاده، م. (1387). رسانهها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. چاپ اول.
مهدیزاده، م؛ و دیگری. (1391). نشانه شناختی تصویر زن در سینمای حاتمی کیا. فصلنامهزندر فرهنگوهنر. دوره اول، شماره 4.