Comparative study of female representation in the commercials of channel 3 and Gem TV
Subject Areas : sociologyNegin Hatami 1 , Mehran Samadi 2
1 - دانشآموخته کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تبریز – ایران.
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه ارتباطاتاجتماعی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
Keywords: Women, life style, representation, commercial ads, Iranian TV channel 3, GEM TV,
Abstract :
Present research is a comparative study of females broadcast quality on Iranian TV (channel3) and on a satellite Gem TV. To reach our goal we have benefited from two methods of content analysis and reverse questionnaire. statistical population of this study consists of 140 broadcasted commercial ads on channel 3 and on Gem TV at 6pm and 11pm everyday over the months of January, February and March 2012 and April, may, June 2013.The figures obtained showed ultimately that both channels additional to displaying female routine functions, have been attempted to make changes in the way of their reflection and the channels have not utilized the females only as a factor for attracting audience.
امینی، ا. (1389). بازنمایی زن در تبلیغات تجاری ایران و جهان. کتاب ماه علوم اجتماعی. شماره 26.
رضی، ف. (1376).تبلیغات بازرگانی، سه رویکرد تازه. فصلنامه رسانه. دوره 4، شماره 8.
ساروخانی، ب. (1387). نشست گروه علمی،تخصصی جامعهشناسی خانواده در ایران. ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران.
مهدی زاده، م. (1387). رسانهها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. چاپ اول.
مهدیزاده، م؛ و دیگری. (1391). نشانه شناختی تصویر زن در سینمای حاتمی کیا. فصلنامهزندر فرهنگوهنر. دوره اول، شماره 4.