تحلیل نشانهشناسی ابعاد هویت دینی در انیمیشنهای ایرانی پخش شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهه های 80 و 90
الموضوعات :محسن کفیلی فرد 1 , علی جعفری 2 , محمد سلطانی فر 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - دانشیار گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. *(نویسنده مسئول)
Email: ali.jafari@iau.ac.ir
3 - دانشیار گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بازنمایی, نشانهشناسی, هویت دینی, تحلیل روایت, انیمیشن,
ملخص المقالة :
هدف اصلی مقاله حاضر مطالعه نحوه بازنمایی و نشانهشناسی هویت دینی در انیمیشن های تلویزیونی است که در رهیافت مطالعات فرهنگی و با تاکید بر نظریه بازنمایی استوارت هال صورت گرفته است. جامعه آماری شامل انیمیشنهای ایرانی است که در طول دهههای 80 و 90 با محوریت دین و مسائل دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش شده است. نمونهگیری در این پژوهش به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انجام گرفت. در ادامه یک قسمت از انیمیشن تولید دهه 80 با عنوان فرمانروایان مقدس (سلیمان نبی) و یک قسمت از انیمیشن تولید دهه 90 با عنوان پیامبران (حضرت ابراهیم- آنش سرد) به عنوان نمونه انتخاب شد. ابتدا با استفاده از الگوی کیت سلبی و ران کاودری به رمزگان فنی و تکنیکی سازنده این متون پرداخته شد و سپس برای ارائه تحلیلی جامع تر از الگوی روایی و نشانهشناسی بارت استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بازنمایی هویت دینی در انیمیشن فرمانروایان مقدس و پیامبران با جهت گیری، چارچوب بندی رسانهای و کارکردهای ایدئولوژیک همراه است و در انیمیشنهای مورد مطالعه ابعاد مختلفی از هویت دینی نظیر بعد اعتقادی، مناسکی، تجربه ای و پیامدی بازنمایی میشود.
- ارژنگ، اردوان و میرفردی، اصغر.(1393). هویت دینی وعوامل اجتماعی تاثیرگذار بر آن، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 4، شماره اول، صص 165- 147
- برک، لورا.ای.(1386). روانشناسی رشد، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: ارسباران
- بخشی، حامد و اعظم کاری، فائزه. (1395). بررسی نیمرخ مولفه های دینداری و تاثیرپذیری دینی مخاطبان فیلم های جشنواره رویش، فصلنامه دین و ارتباطات، سال 23، شماره اول، صص 108- 81.
- تاجیک اسماعیلی، عزیزالله و تاجیک اسماعیلی، سمیه. (1394). نگرش به جهانی شدن و هویت دینی دانشجویان، فصلنامه مطالعات رسانه ای، سال 10، شماره 28، صص 44-37.
- تقی پور، فائزه؛ خلجی، سپهر و معینی، آسیه.(1397). بازنمایی ابعاد هویت فرهنگی در مجموعه انیمیشن باب اسفنجی، فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری، دوره 12، شماره 28، صص 150-121
- جوادی آملی، عبدالله.(1381). دین شناسی، قم: مرکز نشر اسراء
- چندلر، دانیل. (1386). مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران: سوره مهر.
- خالدیان، اقبال.(1390). بازنمایی زندگی طبقه متوسط در سریال مرگ تدریجی یک رویا، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشکده صدا و سیما
- ده صوفیانی، اعظم. (1392). کودک، انیمیشن و تلویزیون، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات.
- سلبی، کیت و کاودری، ران. (1380). راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمه علی عامری مهابادی، تهران: انتشارات سروش.
- عربی، کیانوش.(1388). بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر تقید به باورهای دینی در دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
- فیسک، جان. (1380). فرهنگ و ایدئولوژی، ترجمه مژگان برومند، فصلنامه ارغنون، شماره 20، تهران: انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی
- گیدنز، آنتونی.(1385). جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
- مرشدی زاد، علی؛ کشاورز شکری، عباس و زمانی، صالح. (1391). بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال 13، شماره 18، صص 80-59.
- مهدی زاده، محمد.(1387). رسانه ها و بازنمایی، چاپ اول، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه.
- مهدی زاده، سیدمحمد.(1384). بازنمایی ایران در مطبوعات غرب، رساله دکتری علوم ارتباطات، استاد راهنما: کاظم معتمدنژاد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی و علوم ارتباطات.
- نیک پی، امیر. (1380). فراز و فرود جامعه شناسی دین در ایران، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 49 و 50، صص 56-51.
- واخ، یواخیم. (1380). جامعه شناسی دین، ترجمه جمشید آزادگان، تهران: سمت.
Hall, Stuart. (2003). Representation: Cultural Representation & Signifying Practices, London: sage
Hawkes,Terence.(2003).Structuralism and Semiotics, Second Edition, London: Routledge.
_||_
1.Berk, L,.(2007). Developmental psychology, translated by Yahya Seyed Mohammadi, Tehran: Arasbaran 147
3.Giddens, A.(2006). Sociology, translated by Manouchehr Sabouri, Tehran: Nei publication.