ادبیات نهج البلاغه در تربیت مرد و زن در جامعه
الموضوعات :
1 - استادیار، گروه معارف ، واحد شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز ، ایران ( نویسنده مسئول ) n.nasrollahi@iausepidan.ac.ir
الکلمات المفتاحية: تربیت, جاهلیت, روابط زن و مرد, ادبیات نهج البلاغه,
ملخص المقالة :
جایگاه زن و مرد در خانواده از دیر باز مورد توجه مسلمانان بوده است که متون آن را می توان در قران و نهج البلاغه کاوید. در نگاه دین، انسان موجودی است که از طرف خداوند جانشین او برای زمین گردیده و تربیت او –اعم از زن و مرد- باید در مسیر رسیدن به این هدف باشد. عواملی چون محیط طبیعی، محیط خانواده، اجتماع ، معاشرت و دوستان تاثیر زیادی بر تربیت فرد دارند. ادبیات بزرگان قوم نیز می تواند در تربیت مردم موثر باشد. امام علی (ع) –طبق متن نهج البلاغه- رهنمودهایی برای زنان و مردان دارد تا جامعه را از آسیب های روانی ناشی از روابط ناشایست حفظ نماید. از جمله لوازم اصلاح روابط مرد و زن در جامعه، مهار شهوت جنسی و استفاده صحیح از ابزارهایی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده ؛ مانند چشم، گوش ، زبان ،رفتار و عملکرد انسانهااست. در جاهلیت پیش از اسلام و جاهلیت مدرن؛ زنده به گور کردن فرزندان مخصوصا دختران ،چند همسری، ازدواج با زن پدر ،ازدواج با محارم،پیروی از شیطان ،بی عفتی ،شایعه پراکنی وجود داشت. این مقاله با شیوه ای توصیفی- تحلیلی به نقل و تحلیل کلام امام علی (ع) در تربیت اخلاقی زن و مرد و بررسی تاثیر آن درایجاد سبک زندگی سالم در جامعه و مقایسه آن با روشهای جاهلی می پردازد.
_||_
Shariatmadari, Ali 1992, Principles of Education and training, University of Tehran publications and printing
Al-Imam Ali, 1985, The Voice of Human Justice, Bustan Kitab, Gerji Zaydaq
Al-Ain, Publications migrated, without date, Dom, Khalil bin Ahmed Farahidi
Investigation into the words of the Qur’an Karim, 2008, Dar Al-Kutub Al-Alamiyyah, Allama Mostafavi Publication Center, Mostafavi
Bahar Al-Anwar, BTA, 1987, P.392, Hadith 68, Muhammad Bagharbin Muhammad Taqi, Majlisi
Bahrami, Mohammad, 2008, religious relationship and culture from the perspective of the Qur'an, Qur'anic studies.
Darwin and the theory of complementarity, 2011, Christine Lawson, translated by: Sarah Hashemi, published by Qannus.
Dehkhoda, Ali Akbar 1994, Dehkhoda dictionary, first edition, university publishing and printing institute
Jon Dewey, 2003, Experience and Education, Tehran, Book Publications, translation by Ali Akbar Mir Hosseini
Jashidi, Mohammad Hossein, What is cultural invasion?, Basij Studies Quarterly.
Dictionary, 729-817 AH, Center for the Circle of Knowledge in Buzurg Islami.
Haji Khalifa, Mustafa bin Abdullah Al-Qasntani, (1982), Revealing Suspicions about the Names of Books and Arts, Beirut: Dar Al-Fikr.
Koleiny, Muhammad Ibn Yaqoub 2014, The Origins of Kafi, Dar Al-Thaqlain, translated by Ostad Wali.
Kamal al-Din Maytham bin Ali bin Maytham Bahrani, Binyad Pzhohshahai Islami, 1996, translated by Muhammad Sadiq Aref and Degran, Explanation of Nahj al-Balaghah
Muhammed bin Hasan Hurr Ameli, 2007, Wasil al-Shia, publisher of Kitabchi Mustafa Permradian, Matin al-Sadat, a reformer, Mahshid
Al-Sadat, 2015, a reformer comparing the status of Zen during the pre-Islamic period and after Islam, Tarikh No.
Mustafa, Rahim Niya, 2009. Selected verses from Nahj al-Balaghah, Sobhan Publications.
Moin al-Islam, Maryam 2000, Payam Zen Magazine, fragment 114, Zen and Nahj al-Balaghah Ba Najrash Rawan Shanakhti, first division.
Makarim Shirazi, Nasser 2007, Payam Imam, Islamic Book Publisher.
Piaget 1996, where does the education go? University of Tehran, translated by Dr. Mansour Dadestan.
Nahj al-Balaghah, 2000, Muhammad Dashti Naseem publications.
Pirouzmand, Alireza, Mostafa Jamali 2014, pattern determination and classification of topics in cultural engineering of the country, Fajr Velayat Cultural Institute.
Ragheb Isfahani, Hussein bin Muhammad 1412 BC, Vocabulary in the Strange Qur’an, Beirut, Dar Al-Alam, Al-Darashafi.
Qur’an Karim