خود باوری تحصیلی براساس یادگیری خود نظم ده و راهبردهای فراشناختی دانشآموزان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
زهره مشهدی اکبر
1
(دانش اموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی- علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی)
الکلمات المفتاحية: خودباوری تحصیلی, راهبردهای فراشناختی, یادگیری خودنظم ده,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق فوق پیش بینی خودباوری تحصیلی بر اساس یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان دوره دوم تحصیلی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و به روش کمی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شهرستان ری بوده که شامل تعدادی از دانش آموزان دوره دوم تحصیلی که دختر و پسر هستند . طبق جدول مورگان حجم نمونه برابر 308 نفر تعیین شد که از بین مدارس شهرستان ری تهران، به روش نمونهگیری تصادفی، 12 مدرسه به صورت تصادفی (6 مدرسه دخترانه و 6 مدرسه پسرانه) و (از تعداد 308نفر دانشآموز 150 نفر دختر و 158 نفر پسر انتخاب شدند ). سپس در هر مدرسه از هر رشته یک کلاس به صورت تصادفی و از هر کلاس تعدادی دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه بر روی آنها اجراشد از جمله شرایط ورود به آزمون عبارتند از: علاقه مندی به شرکت در آزمون و دارای حداقل معدل 14 میباشد. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خودباوری تحصیلی آزادی (1394) با 21 سوال ، پرسشنامه یادگیری خودنظم ده 44 سوال پنتریچ و دی گروت (1990)، پرسشنامه 37 سوالی راهبردهای فراشناختی کرمی (1394) بود که روایی آن در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ان در این تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد و ضریب پایایی برای پرسشنامه 89/0 و برای دو مولفه عزت نفس (85/0) و کارآمدی شخصی (92/0) محاسبه گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون رگرسیون و نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی قادر به پیشبینی خودباوری تحصیلی دانشآموزان دوره دوم تحصیلی به ترتیب به میزان 2/42 درصد و 46 درصد میباشد.بنابراین به منظور ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان استفاده از مولفه های یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی ضروری به نظر میرسد.
_||_