Predicting Academic Self-Confidence Based on Students' Self-Regulated Learning and Metacognitive Strategies
Subject Areas : Journal of Educational PsychologyZohreh Mashhadi Akbar 1 , Yahya Yarahmadi 2
1 - M.A. Department of Psychology, Central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
Keywords: Academic self-confidence, Self-regulated learning, Metacognitive strategies,
Abstract :
The aim of this research is to predict academic self-efficacy based on self-regulated learning and metacognitive strategies of students. This study is applied in terms of its goal, quantitative in nature, and based on correlation. The population in this study includes a number of male and female secondary school students. According to Morgan's table, the sample size has been determined to be 308 individuals, selected from schools in Ray city through multi-stage random sampling. Twelve schools (6 girls' schools and 6 boys' schools) were randomly selected, and from each school, one class was randomly chosen, and a number of students were randomly selected from each class (among the 308 students, 150 were girls and 158 were boys). The main tools for data collection were the Academic Self-Efficacy Questionnaire by Azadi (2015), the Self-Regulated Learning Questionnaire by Pintrich and Groot (1990) and the Metacognitive Strategies Questionnaire by Karami (2015) which have been validated in various studies. The reliability of the instruments was confirmed using Cronbach's alpha. The obtained data were analyzed using regression tests and SPSS software version 23. The results showed that self-regulated learning and metacognitive strategies were able to predict the academic self-confidence of second-year students by 42.2 percent and 46 percent, respectively.
ثابت خواه، فومنی؛ صدیقه، فرج پور ؛ کمسری، سمیه ؛ چهرنوازی کار، محدثه؛ ندیم قاضیانی، فریبا .(1398). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و جهت گیری هدف با دانش آموزان متوسطه، اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل
حسینی مهر، مصطفی؛ رشیدی، علیرضا؛ حجت خواه، سیدمحسن .(1397). رابطه علی میان باورهای ضمنی هوش و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری، با میانجیگری اهداف ی، در دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان کنگاور، ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران.
خسروی، اعظم؛ سهرابی شگفتی، نادره .(1395). بررسی مقایسه ای یادگیری خودنظم ده در دانش آموزان عادی و تیزهوش، هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
عرب زاده، مهدی .(1394). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنطیم بر خودکار آمدی و جهتگیری هدف دانش آموزان، چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
جانعلی نژاد، عطیه.(1397). بررسی رابطه خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان جاسک، سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
دهقانی، یوسف ؛ حکمتیان فرد، صادق . (1399) . بررسی نقش خوش بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی خودناتوان سازی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه، روانشناسی افراد استثنایی، 10(37): 159-135
سیاوشی فر، نسیم؛ تجلی، پریسا؛ شریعت باقری، محمد مهدی .( 1399) .مقایسه اثربخشی برنامه داوسون-گویئر و آموزش راهبردهای فراشناختی بر کارکردهای اجرایی (توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن.
عبدی، علی ؛ خاصی، پرستو. ( 1398 ) . بررسی رابطه جو روانی اجتماعی کلاس و خودکارامدی با درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر ملکشاهی،نخستین همایش بین المللی تدبیر علوم مدیریتی، تربیتی، اجتماعی و روانشناسی در افق ایران 1404، مشهد.
صادقی خلیل آباد، فریبا ؛ بیان فر، فاطمه . (1397) . رابطه باورهای خودکارآمدی معلم بر عملکرد تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری دانش آموزان،اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی ایران، تهران.
Yong Kung, L., Abdul Aziz, A.) 2020). An Action Research on Metacognitive Reading Strategies Instruction to Improve Reading Comprehension, Journal of English Language and Literature Studies, Asian Economic and Social Society. 9(2), 86-94
Gölünük Baspinar, S. Akif Ziyagil, M. (2019). "Metacognitive Awareness Skill Level of Athletes and Sedentary Turkish University Students in Both Genders," Asian Journal of Education and Training, Asian Online Journal Publishing Group. 5(4), 555-561.
Antúnez, A & del Henar, M, Pérez-Herrero. & Rosário, P. & Vallejo, G. & José Carlos Núñez. (2020). "Engagement SPIRALS in Elementary Students: A School-Based Self-Regulated Learning Approach," Sustainability, MDPI, Open Access Journal. 12(9), 1-22.
Permono H. Sovitriana, R. Djoko Santosa, A. (2019). Influence Cognitive Strategies, Metacognitive Strategies and Experience Success in Mathematics Achievement Through Self-Efficacy in V Grade Elementary School in East Jakarta, International Review of Management and Marketing, Econjournals. 9(5), 46-51.