راهبردهای یادگیری، فراشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفاطمه اکبری 1 , بهمن اکبری 2 , مائده میرزائی ملاطی 3 , فاطمه پور نصرالله 4 , میر عبدالحسن عسکری 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامی رشت
2 - استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی رشت
3 - دانشجوی دکتری تخصصی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
5 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
الکلمات المفتاحية: انگیزش پیشرفت تحصیلی, اختلال یادگیری خاص, توانایی فراشناختی, راهبردهای یادگیری شناختی,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش از نوع علی مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر و پسر پایهی پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر رشت و همچنین کلیهی دانشآموزان عادی دختر و پسر پایهی پنجم و ششم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 1399 تشکیل دادند. 120 نفر نمونه (60 نفر برای هر گروه) با روش نمونهگیری دردسترس در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای راهبردهای یادگیری و مطالعه توسط کرمی (1381)، توانایی فراشناختی (MCQ-30)، انگیزش تحصیلی هارتر (1981،1980) جمع آوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) وآزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین آزمون فراشناختی در بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P>). تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته نشان میدهد که بین دو گروه از نظر راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0P>). میانگین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص به طور معنیداری کمتر از میانگین در دانشآموزان بدون اختلال یادگیری خاص میباشد (001/0P>). پیشنهاد میشود آموزش راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص مورد توجه بارزتری قرار گیرد.
_||_