راهبردهای یادگیری، فراشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفاطمه اکبری 1 , بهمن اکبری 2 , مائده میرزائی ملاطی 3 , فاطمه پور نصرالله 4 , میر عبدالحسن عسکری 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامی رشت
2 - استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی رشت
3 - دانشجوی دکتری تخصصی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
5 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
کلید واژه: انگیزش پیشرفت تحصیلی, اختلال یادگیری خاص, توانایی فراشناختی, راهبردهای یادگیری شناختی,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش از نوع علی مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر و پسر پایهی پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر رشت و همچنین کلیهی دانشآموزان عادی دختر و پسر پایهی پنجم و ششم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 1399 تشکیل دادند. 120 نفر نمونه (60 نفر برای هر گروه) با روش نمونهگیری دردسترس در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای راهبردهای یادگیری و مطالعه توسط کرمی (1381)، توانایی فراشناختی (MCQ-30)، انگیزش تحصیلی هارتر (1981،1980) جمع آوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) وآزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین آزمون فراشناختی در بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P>). تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته نشان میدهد که بین دو گروه از نظر راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0P>). میانگین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص به طور معنیداری کمتر از میانگین در دانشآموزان بدون اختلال یادگیری خاص میباشد (001/0P>). پیشنهاد میشود آموزش راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص مورد توجه بارزتری قرار گیرد.
The aim of this study was to compare cognitive, metacognitive learning strategies and motivation for academic achievement in students with and without specific learning disabilities. The method of the study was comparative causal. The statistical population of this study consisted of all fifth and sixth grade elementary school male and female students with learning disabilities referred to learning disability centers in Rasht and also all ordinary fifth and sixth grade elementary school male and female students in Rasht in the academic year 1399. 120 samples (60 for each group) were considered by available sampling method. Data were collected using Learning and Study Strategies by Karami (2002) and Metacognitive Ability (MCQ-30), Harter Standard Motivational (1981, 1980) Questionnaires and analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA) and independent t-test. And were analyzed. Findings showed that there is a significant difference between the mean of metacognitive test between the two groups (P> 0.001). Analysis of each of the dependent variables shows that: There is a significant difference between the two groups in terms of cognitive strategies, metacognitive strategies (P> 0.001). The mean of academic achievement motivation of students with special learning disabilities is significantly lower than the average without without special learning disabilities (P> 0.001). it is suggested that teaching cognitive, metacognitive learning strategies to improve the academic achievement of students with special learning disabilities should be given more attention.
_||_