ارزیابی عملکرد نیروی فروش بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد با رویکرد تحلیل پوششی دادهها (DEA)
الموضوعات :اسماعیل ملک اخلاق 1 , آرمان پورعیسی 2 , سید علی نبی زاده 3
1 - دانشیار، دانشگاه گیلان، گروه مدیریت، رشت، ایران
2 - کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد رشت، گروه مدیریت بارزگانی، رشت، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد رشت، گروه مدیریت بازرگانی ، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, شاخص های کلیدی عملکرد, تحلیل پوششی دادهها, عملکرد فروش, مدل CCR ورودی محور,
ملخص المقالة :
اهمیت اندازه گیری عملکرد برای سازمان ها مشخصشده است و در بسیاری از آن ها نیز هماکنون نقش مهمی ایفا می کند. اولویت سازمان های کنونی تضمین هرچه مطلوب تر شاخص های مورد ارزیابی برای بررسی عملکرد افراد است. در این میان عملکرد نیروی فروش شاخص حیاتی و نبض کلیدی عملکرد شرکت در بازار رقابتی است و ارزیابی آن بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد حائز اهمیت است. یکی از مدل های ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها (DEA) است. هدف این مطالعه بررسی عملکرد نیروی فروش بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد با رویکرد تحلیل پوششی داده هاست. جامعه آماری این پژوهش شرکت کاله آمل و نمونه ای به تعداد 20 نفر به روش تصادفی ساده از میان کارکنان واحد فروش این شرکت انتخاب گردید. از بین مدل های DEA مدل CCRورودی محور و نرم افزارهای WINGO SB و Excell استفاده گردید. نتایج نشان داد واحدهای 4،7،14،15،17،18 دارای کارایی لازم برای فروش می باشند. همچنین با استفاده از مدل اندرسون پیرسون کاراترین نیرو ها مشخص گردیدند.