ارزیابی جایگاه ابعاد و مؤلفههای هوش فرهنگی در محتوای کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه ایران
الموضوعات :
1 - دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, هوش فرهنگی, کتابهای درسی, مطالعات اجتماعی, دوره دوم متوسطه,
ملخص المقالة :
پژوهش با هدف، ارزیابی جایگاه ابعاد و مؤلفههای هوش فرهنگی در محتوای کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه ایران به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 94- 1393 است که با توجه به انطباق با منطق تحلیلی پژوهش از نمونهگیری هدفمند استفاده شده و همه چهار کتاب درسی مطالعات اجتماعی سال اول، جامعهشناسی سال دوم، جامعهشناسی سال سوم و تعلیمات اجتماعی سال چهارم به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاند. ابزار اندازهگیری، چکلیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن با استفاده از روش صوری- محتوایی و نظر متخصصان تأیید شده و پایایی آن نیز با روش باز آزمایی 93/0 محاسبه گردید. نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی نرمافزار آنتروپی شانون نسخه 2015 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن میباشد که کتابهای حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه 747 مرتبه به ابعاد و مؤلفههای هوش فرهنگی، توجه کرده بودند که میزان آن در پایههای اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب 119، 167، 208 و 253 مرتبه بود. همچنین در بین ابعاد مورد ارزیابی بعد فراشناختی با میزان بار اطلاعاتی 986/0 و ضریب اهمیت 266/0 بیشترین و بعد رفتاری با میزان بار اطلاعاتی 785/0 و ضریب اهمیت 212/0 کمترین توجه را به خود اختصاص دادهاند.
_||_