حافظه کاری و بهره هوشی:آیا دانش آموزان دوزبانه عملکرد بهتری از همتایان یک زبانه دارند
الموضوعات :زینب زحمتکش 1 , داوود حسینی نسب 2 , ابوطالب سعادتی شامیر 3
1 - کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3 - استادیار دانشگاه بجنورد
الکلمات المفتاحية: حافظه کاری, دوزبانه, بهره هوشی, یک زبانه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه و تعیین تفاوت حافظه کاری و هوشدر دانشآموزان دختریک زبانه و دو زبانه انجام شد. روش: نمونهای متشکل از 366دانشآموز دختر مقطع متوسطه با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحله ای، انتخابشدند. برای سنجش حافظه کاری از آزمون شاخص پردازش اطلاعات ))(IPIو برایسنجش بهره هوشی از ماتریسهای پیش رونده ریون استفاده شد. در این پژوهش بااستفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون tگروههای مستقل، رابطه و تفاوتحافظه کاری و هوش در دانشآموزان یک زبانه و دو زبانه بدست آمد و نرمال بودندادهها نیز با استفاده از آزمون کولموگراف اسپیرنوف مورد تایید قرار گرفت. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان دادکه هر چند میانگین دانشآموزان دو زبانه در نمرات بهرههوشی بالاتر از نمونههای یک زبانهها بود، اما بین این دو گروه در نمرات بهرههوشی تفاوت معناداری مشاهده نشد. با این حال، تفاوت بین حافظه کاری در بیننمونههای یک زبانه و دو زبانه به نفع دوزبانهها معنادار بود. نتیجهگیری: هر چنددانشآموزان دو زبانه به دلیل تجربهها و ذخایر بیشتر و گستردهتر زبانی در حوزهساختاری، آوایی و معنایی و انعطافپذیری زبانی، عملکرد بهتر و معناداری نسبت به همتایان یک زبانه در تکالیف حافظه کاری دارند؛ اما این برتری را در نمره بهرههوشی، به دلیل کم بودن وزن متغیر زبان در مقایسه با سایر متغیرهای تاثیرگذار وعوامل دیگری که بحث خواهند شد، نمیتوانند حفظ کنند.
_||_