بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان و ارائه یک مدل
الموضوعات :تورج فلاح مهنه 1 , محمد اسدیان 2
1 - عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه
2 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی.
الکلمات المفتاحية: رضــایت شــغلی (Job satisfaction) امنیــت شــغلی (Job security) مــدیریت (management) منزلـت اجتمـاعی ( Socialprestige) (Job promotion) ارتقـاء شـغلی, (Salary) حقـوق, (Education) آمـوزش و پـرورش ( Professional groups) گـرو ههـای شـغلی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمـا ن در شـهرفردوس انجام شده و مهمترین هدف آن، بررسی میزان رضایت شغلی معلمـان و عوامـلموثر بر آن بوده است. برای بررسی آن از نظریه های متفاوتی بخصوص نظریه پنج گانـهمزلو (فیزیکی، امنیتی، اجتماعی، احترام، خود شکوفایی) و نظریـه برابـری اسـتفاده شـدهاســت. نــوع تحقیــق همبســتگی (correlation) و روش آن پیمایشــی (survey) شــیوه نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده است. جامعـه آمـاری کلیـه معلمـان سـه مقطـعتحصیلی که تعداد آنها در سال تحصیلی1384-1383، 858 نفر بودنـد کـه از میـان آنهـا،180 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و ابزار اندازه گیـری پرسشـنامه بـوده اسـت. پس از بررسی و تحلیل آماری در مورد فرضیه های تحقیق نتایج زیر به دست آمده است: 1- با 59/ 0اطمینان بین امنیت شغلی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. 2- با99/ 0اطمینان، بین روابط اجتماعی فرد با همکاران و رضایت شغلی رابطه معناداری وجوددارد. 3- با 99/ 0اطمینان، بین امکانـات و فرصـتهای رشـد و ارتقـاء و رضـایت شـغلی رابطـهمعناداری وجود دارد. 4- با 99/ 0اطمینان، بین منزلت اجتماعی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. 5- با استفاده از آزمون t برای گروه های مستقل و فرض برابری واریانس ها بین جنس و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد.