طراحی مدل سازمان عدالت محور درآمدی نو برکارت امتیازی متوازن
الموضوعات :محمدجواد حضوری 1 , علی اصغر پورعزت 2 , محمدعلی سرلک 3 , نسرین محمد علی پور 4
1 - دکترای خط مشی گذاری، استادیار دانشگاه پیام نور
2 - دکترای مدیریت دولتی گرایش خط مشی گذاری، دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه
3 - دکترای مدیریت دولتی، دانشیار دانشگاه پیام نور
4 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
الکلمات المفتاحية: کارت امتیازی متوازن, عدالت سازمانی, طراحی مدل سازمان, دلفی و سازمان تامین اجتماعی,
ملخص المقالة :
تعامل انسان ها در سازمان ها بر پایه عدالت و طراحی سازمان به گونه ای که ادراک عادلانه بودن را در کارکنان آن بر انگیزد با ظهور سازمان های عقلائی نمود یافت و در عصر سازمان های نوظهور دیگر بار مورد توجه قرار گرفت. در این پژوهش به عنوان یک تحقیق بنیادی پس از مروری بر ادبیات عدالت سازمانی، و با بهره گیری از مناظر چهار گانه سازمان در کارت امتیازی نورتون و کاپلان، به طراحی و ترسیم یک مدل اولیه از سازمان عدالت محور پرداخته و سپس با تشکیل پنل دلفی(متشکل از نخبگان دانشگاهی) مدل ارائه شده تایید و اعتبار سنجی شد و پس از اجماع نظرات اعضای پنل؛ مدل نهایی از سازمان عدالت محور تهیه و در دو اداره کل سازمان تامین اجتماعی (بعنوان جامعه آماری تحقیق) به محک آزمون گذاشته شد. آن گاه با استفاده از معادلات ساختاری تائیدی، تایید قطعی مدل صورت گرفت. در این پژوهش بعلت کثرت متغیرها از رویکردهای کمی و کیفی توامان استفاده گردیده است.