نقش میانجیگری انگیزش پیشرفت در رابطه باورهای معرفتشناختی با تفکر فلسفی دانشجویان
الموضوعات :سهیلا حسین پور 1 , فرشته افکاری 2 , شاهده زارعی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: باورهای معرفت شناسی, تفکر فلسفی, انگیزش پیشرفت. دانشجویان.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف نقش میانجیگری انگیزش پیشرفت در رابطه باورهای معرفت شناختی با تفکر فلسفی دانشجویان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری دادهها، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج است و برای تعیین حجم نمونه از جدول گرجسی و مورگان 396 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس استفاده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد باورهای معرفتشناسی شومر (1990)، ذهنیت فلسفی اسمیت (1965) و انگیزه پیشرفت حسینی و همکاران (1387) استفاده شد که برای تعیین پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تایید قرار گرفته است. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر از طریق نرمافزار Amos تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که باورهای معرفت-شناختی رابطه مثبت و معنیداری با تفکر فلسفی و انگیزه پیشرفت دارد و انگیزه پیشرفت نقش واسطهای در رابطه باورهای معرفتشناختی دانشجویان و تفکر فلسفی آنها ایفا میکند.