بررسی تأثیر آموزش یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
الموضوعات :
1 - گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران.(نویسنده مسئول) mahmodlou_ali@yahoo.com
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش, یادگیری خودتنظیمی, اشتیاق تحصیلی, هیجانات مثبت, دانشگاه فرهنگیان,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی و هیجانات مثبت دانشجویان علوم پایه دانشگاه فرهنگیان در استان آذربایجان غربی انجام شده است. برای انجام این تحقیق، از بین دانشجویان رشتههای علوم پایه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو کلاس و از هرکدام30 دانشجو بهطور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران و هیجانات مثبت پکران و همکاران استفاده شد. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایش و کنترل، مداخله آموزش یادگیری خودتنظیمی بر روی گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 100 دقیقهای و هر هفته دو جلسه در بستر فضای مجازی اجرا گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تحلیل دادهها بر اساس تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش یادگیری خودتنظیمی باعث افزایش چشمگیر نمره اشتیاق تحصیلی و هیجانات مثبت دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.