تحلیل شاخصهای مهندسی و رفتاری- آموزشی در مدارس آینده کشور
الموضوعات :علی سعیدی 1 , حامد میبودی 2 , مرتضی حیدری 3
1 - استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
3 - دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, ایران, تحلیل شبکهای, مدرسه آینده,
ملخص المقالة :
با گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدارس، الگوهای سنتی آموزش به الگوهای جدید تبدیل خواهند شد. این پژوهش با رویکردی منطقی و علمی به تدوین شاخصهای مدارس آینده ایران با تأکید بر ویژگیهای مهندسی و رفتاری- آموزشی پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی و با بهرهگیری از فرایند تحلیل شبکهای و منطق فازی میباشد. جامعه آماری این پژوهش اعضاء هیات علمی و صاحبنظران حوزه مدارس آینده در دانشگاههای فرهنگیان ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮی، اصفهان و تهران و همچنین معلمان و مدیران مطرح در در بخش دولتی و خصوصی آموزشوپرورش کشور میباشند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که اعتبار آن از طریق روایی صوری و محتوایی و همچنین پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (85/0) تأیید شد. یافتهها نشان داد که شاخصهای مدرسه آینده در 9 بُعد و 42 عنصر قابل تبیین است. ابعاد مدرسه آینده به ترتیب اهمیت شامل فرایندهای یاددهی، ارتباطات و فناوری، ویژگیهای مدیریتی، فرایندهای یادگیری، سیاستهای مشارکتی، نگرش به مدرسه، ایمنی و بهداشت، طراحی مدرسه و هوای داخلی میباشد.
_||_