اثربخشی قصه درمانی بر روی مؤلفههای خودنظم دهی تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیفرشته یدی 1 , علیرضا کیامنش 2 , هادی بهرامی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران
3 - . استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
الکلمات المفتاحية: قصه درمانی, خودنظمدهی تحصیلی, اختلال نافرمانی مقابلهای,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصهدرمانی بر مؤلفههای خودنظمدهی تحصیلی (راهبرد مطالعه، هدفگزینی، خودارزیابی، کمکخواهی، مسئولیتپذیری و سازماندهی) در دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روششناسی: روش پژوهش، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای منطقۀ 5 تهران که در سال تحصیلی 1396-97در پایۀ هشتم مشغول به تحصیل بودند. از بین 180 دانشآموز پایۀ هشتم تعداد 30 آزمودنی برای تقسیم به گروههای آزمایش (15نفر) و کنترل(15نفر) انتخاب و جایگزین شدند. سپس از هر دو گروه پیشآزمون مربوط به خودنظمدهی تحصیلی گرفته شد. پس از انجام مداخله برای گروه آزمایش (یعنی قصه درمانی به مدت 8 جلسۀ پیاپی، هفتهای یک جلسۀ 75 دقیقهای)، هر دو گروه با استفاده از ابزار پژوهش مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکتکنندگان در پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده از پرسشنامۀ خودنظمدهی سواری- عربزاده (1392) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گروه آزمایشی در 8 جلسه راهبردهای قصهدرمانی آموزش داده شد. در حالیکه، در این مدت، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس درسطح معناداری 05/0 با استفاده از نرم افزار spss21 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که قصهدرمانی بر روی خودنظمدهی تحصیلی مؤثر و از بین مؤلفههای خودنظمدهی تحصیلی، قصهدرمانی تنها بر روی راهبرد حافظه و کمکطلبی اثر داشت(001/0>P). نتیجه گیری: برای بهبود مهارتهای شناختی افراد مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای روشهای قصهدرمانی موثر و کارآمد می باشد.
_||_