بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خلاقیت دانشآموزان
الموضوعات :موسی بندک 1 , حسن ملکی 2 , عباس عباس پور 3 , صغری ابراهیمی قوام 4
1 - دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول) mosabandak@yahoo.com
2 - دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی maleki_cu@yahoo.com
3 - عضو هیئتعلمی گروه مدیریت و برنامهریزی آمورشی دانشگاه علامه طباطبایی abaspour1986@yahoo.com
4 - عضو هیئتعلمی گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبایی Qvam2004@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, دانشآموزان, مهارتهای زندگی, مقطع ابتدایی,
ملخص المقالة :
زمینه: امروزه، خلاقیت یکی موضوعات مهم و کانون توجه صاحبنظران حوزه آموزشوپرورش است. پرورش خلاقیت در دانشآموزان در چارچوب برنامههای درسی و حتی فوقبرنامه از اهداف مدارس و نهادهای تربیتی است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خلاقیت انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش گردآوری دادهها شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهر بلبانآباد است که برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه خلاقیت عابدی بود که قبل و بعد از آموزش مهارتهای زندگی بین دانشآموزان توزیع شد. اعتبار آزمونازطریقآلفایکرونباخبرایمؤلفههایسیالی،ابتکار،انعطافپذیریوبسطبهترتیب 75/0، 67/0، 61/0 و 61/0 به دست آمده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از میانگین، انحراف استاندارد و واریانس بهعنوان شاخصهای آمار توصیفی و از آزمون تی مستقلدر آمار استنباطی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر خلاقیت تأثیر دارد. بحث و نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی به دلیل تغییر مثبت در خودپنداره، عزتنفس، خودآگاهی و کاهش استرس از لحاظ روانی آمادگی خلاقیت در دانشآموزان را افزایش میدهد.