بررسی رابطه رهبری کارآفرینانه با خلاقیت تیمی بواسطه نقش میانجی اشتراک دانش
الموضوعات :حسین معجونی 1 , فخرالسادات نصیری 2
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رهبری کارآفرینانه, اشتراک دانش, خلاقیت تیمی,
ملخص المقالة :
هدف: تحقیق بررسی رابطه رهبری کارآفرینانه با خلاقیّت تیمی بواسطه نقش میانجی اشتراک دانش بود. روش: روش تحقیق کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان مدارس فنی حرفهای شهر شیراز به تعداد 620 نفر بودند، که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 237 نفر انتخاب شد. جهت گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای رهبری کارآفرینانه دبیک و همکاران(2021)؛ اشتراک دانش هوی و همکاران(2010) و خلاقیت تیمی ژیا و همکاران(2014) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و به کمک دو نرم افزار Spss و lisrel انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که: متغیّرهای رهبری کارآفرینانه و اشتراک دانش دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر خلاقیت تیمی بودند؛ همچنین رهبری کارآفرینانه بواسطه نقش میانجی اشتراک دانش دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر خلاقیت تیمی میباشد. نتیجهگیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت استفاده مدیران مدارس فنی حرفهای از سبک رهبری کارآفرینانه بواسطه اشتراک دانش، منجر به خلاقیت تیمی معلّمان میشود.