بررسی تأثیر یادگیری بر نوآوری با نقش تعدیلگری اینرسی سازمانی
الموضوعات : Creativity and innovation from managerial, organizational, industrial, creativity and innovationطاهره بابازاده 1 , محمد دوستار 2 , محمود مرادی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف: دراین پژوهش ضمن بررسی تأثیر یادگیری بر نوآوری سازمانی اثرات وجود اینرسی به صورت متغیر تعدیلگر مورد مداقه قرار میگیرد. روش: روش پژوهش ازنظر هدف،کاربردی بوده که با بهکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی، دادههای موردنیاز جمعآوریشدهاست. جامعه آماری این تحقیق سازمانهای دولتی استان گیلان میباشد. تعداد این سازمانها در حدود 80 سازمان است که بر اساس برنامه توسعه مدیریت تعداد نمونه 50 سازمان برآورد شد. تجزیهوتحلیل در سطح سازمانی میباشد. بهمنظور تحلیل آماری اطلاعات جمعآوریشده از نرمافزارهای spss و smart pls2 استفادهشدهاست. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان دادکه یادگیری سازمانی دارای تأثیر قابلملاحظهای (759/19)، بر نوآوری است و همچنین اینرسی سازمانی نقش تعدیلگری (408/2) بر رابطه بین یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی دارد. نتایج: نتایج نشان داد که یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی و نیز بر همهی ابعاد نوآوری (خدماتی، فرآیندی، رفتاری و مدیریتی) تأثیر مثبت و معنادار و اینرسی سازمانی اثر تعدیلگری منفی بر رابطه یادگیری و نوآوری دارد. حضور اینرسی سازمانی باعث کاهش تأثیر اثر یادگیری بر نوآوری میشود؛ همچنین اینرسی روانشناختی و هزینه برگشت-ناپذیر اثر تعدیلگری منفی و اینرسی عملی اثر تعدیلگری مثبت در رابطه یادگیری و نوآوری در سازمانهای دولتی دارند.
