تبیین جامعهشناختی نقش صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش
الموضوعات :رضا صادق پور 1 , محمد رضا اسمعیلی 2 , طیبه زرگر 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی ورزش، ,واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران . ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران . ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی در تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران . ایران
الکلمات المفتاحية: تجهیز منابع, باشگاه داری, صنعت بانکداری, توسعه, صنعت ورزش,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و فهم پدیده جامعهشناختی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش نظریه مبنایی می کوشد یک مدل پارادایمی از مفهوم را بر اساس برداشت های ذهنی و تفاسیر کنشگران را در جامعه ورزشی و بانکی ارائه دهد. مشارکت کنندگان در این تحقیق 31 نفر از مدیران بانکی، کارشناسان ورزشی بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری نظری و قضاوتی به صورت حضوری و داوطلبانه انتخاب شدند. به کمک مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته داده های تحقیق بر اساس محورهای سه گانه پرسش ( چیست و چرا و چگونه ) گردآوری گردیده است . مجموعه ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز ،گردآوری و از بطن آنها مقوله هایی استخراج گردید. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ها ذیل عناوین شرایط علی، پدیده محوری، مقوله راهبردی، شرایط زمینه ای، مقوله میانجی و مقوله پیامدی در قالب مدل پارادایمی اشتراوس کوربین تنظیم شد. نتایج پژوهش به 7 مقوله اصلی و 39 زیر مقوله و در مرحله ّکدگذاری گزینشی، اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شد. یافته ها نشان داد که هرزمان اقتصاد و ورزش به مدد گسترش رسانه ها با یکدیگر به تعامل پرداختند، روند موسوم به تجاری شدن ورزش شکل نوینی گرفت؛این تعامل دارای سودمندی های متقابلی برای نهاد ورزش واقتصاد است.
_||_