نقش تحول دیجیتال و رهبری کارآفرینانه بر عملکرد سازمان با میانجیگری یادگیری دو سویه (مورد مطالعه؛ کسب و کارهای کوچک استان بوشهر)
الموضوعات : تعالی منابع انسانیمانی آرمان 1 , حمیدرضا نعمت الهی 2 , الهام تنگستانی 3 , سید احمد موسوی 4
1 - استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیجفارس بوشهر، ایران، بوشهر.
2 - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران،تهران،ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس
4 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس
الکلمات المفتاحية: یادگیری دو سویه, عملکرد سازمان, کسبوکارهای کوچک, رهبری کارآفرینانه, تحول دیجیتال,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی نقش تحول دیجیتال و رهبری کارآفرینانه بر عملکرد سازمان با نقش میانجی یادگیری دو سویه است. روش پژوهش حاضر از جهت هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری داده، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. گردآوری داده به واسطه پرسشنامه صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه کسبوکارهای کوچک استان بوشهر است و نمونه آماری پژوهش 50 کسبوکار در نظر گرفته شد که به هر کسبوکار 3 پرسشنامه تعلق گرفت. روایی محتوا پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان حوزه مدیریت و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه با بهرهگیری از نرمافزار SPSS سنجش شد. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه برابر با مقدار 95/0 به دست آمد که گویای پایایی مطلوب پرسشنامه میباشد. برای سنجش فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری، نرمافزار SMART PLS بهره گرفته شد. نتیجه فرضیههای پژوهش نشان دهنده آن است که تحول دیجیتال بر یادگیری دو سویه با مقدار آماره تی (74/5)، رهبری کارآفرینانه بر یادگیری دو سویه با مقدار آماره تی (56/7)، یادگیری دو سویه بر عملکرد سازمانی با مقدار آماره تی (69/13) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تحول دیجیتال بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی یادگیری دو سویه به مقدار آماره تی (43/5) و رهبری کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی یادگیری دو سویه به مقدار آماره تی (23/6) تأثیر مثبت و معناداری دارد.
_||_