اثربخشی آموزش به روش چندرسانهای بر افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال روانشناختی بروننمود
الموضوعات : Educationمحبوبه طاهر 1 , ناصره شاکری 2 , زهرا شاه حسینی 3
1 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
2 - دکتری رواشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، موسسه غیر انتفاعی و غیر دولتی شاهرود، شاهرود، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش چندرسانهای, اختلال بروننمود, مهارت اجتماعی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی آموزش به روش چندرسانه ای بر افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال روان شناختی برون نمود بود.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی بوده است. در این مطالعه 30 دانش آموز مبتلا به اختلال برون نمود به روش نمونه گیری در دسترس در شهرستان شاهرود انتخاب شدند، و با استفاده از برنامه آموزش چندرسانه ای در 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه آخنباخ، پرسشنامه مهارت های اجتماعی و بسته درمانی آموزش چند رسانه ای بود. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون کواریانس استفاده شد (05/0 ≥P).یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس حاکی از اثربخشی آموزش به روش چندرسانهای بر افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال روانشناختی بروننمود بوده است. (05/0≥P).لذا توصیه می گردد تا نظام آموزش و پرورش این سبک آموزش چندرسانه ای را در دستور کار قرار دهد.
