ارائه مدل مفهومی آموزش از راه دور مبتنی بر موک در هنرستان های فنی و کاردانش
الموضوعات :مهدی کوثری 1 , مسلم صالحی 2 , مژگان امیریان زاده 3 , رضا زارعی 4
1 - دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
الکلمات المفتاحية: هنرستان ها, چارچوب مفهومی, موک,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: در حال حاضر استفاده از موکها به عنوان یکی از دروازههای یادگیری در قرن بیست و یکم به یادگیری مبتنی بر فناوری که دارای مزایایی در فرآیند یادگیری است، شناخته میشود.لذا هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل مفهومی آموزش از راه دور مبتنی بر موک در هنرستان های فنی و کاردانش استان فارس بود.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع توسعه ای با طرح کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود و بر اساس آن تعداد 32 نفر از اساتید و متخصصان حوزه آموزش و پرورش انتخاب شدند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. برای حصول انتقال پذیری، مصاحبه و مشورت با 32 نفرمتخصص صورت گرفت و به منظور رعایت تأئیرپذیری،کلیه جزئیات پژوهش در تمامی مراحل به دقت ثبت وضبط گردید.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد، طراحی چار چوب مفهومی آموزشی از راه دور مبتنی بر موک در هنرستانهای فنی و کاردانش استان فارس شامل چهار بعد اصلی حمایت مدیران با مولفه های (آگاهی مدیران، تعهد مدیران و پاسخگویی مدیران)، حمایت اسناد بالا دستی با مولفه های (چشم انداز، اصلاح اسناد بالا دستی و سیاستگذاری)، بستر سازی با مولفه های (نیروهای متخصص، باورها، سخت افزار، نرم افزار، کاربر پسندی، پشتیبانی، آموزشی و انگیزه بخشی)، برنامه ریزی با مولفه های (هدف گذاری، تدوین محتوا، ارزشیابی) و اجرا با مولفه های (امکان سنجی، طراحی، بکار گیری، ارزیابی) بود.بحث و نتیجه گیری: تعیین مولفه های اصلی تاثیر گذار بر موک در هنرستان های فنی و کار و دانش و توجه به آن ها در امر برنامه ریزی کلان مدیریت آموزش و پرورش، می تواند زمینه ساز استفاده بیش از پیش از این روش آموزشی در سطح کشور باشد.
_||_
References
Altalhi, M. (2021). Toward a model for acceptance of MOOCs in higher education: the modified UTAUT model for Saudi Arabia. Education and Information Technologies, 26(2), 1589،1605.
Amado, C., Dorotea, N., Pedro, A., & Piedade, J. (2022). MOOCs Design: A Conceptual Framework for Continuous Teacher Training in Portugal. Education Sciences, 12(5), 308.
Bahrami Jezi, Risa. (2015). Designing a technical and professional girls' college with an employment generation approach. Master's thesis. Tarbiat Dabir of Shahid Rajaei. Guidance staff: Ismail Zarghami. [Persian].
Borrella, I., Caballero-Caballero, S., & Ponce-Cueto, E. (2022). Taking action to reduce dropout in MOOCs: Tested interventions. Computers & Education, 179, 104412.
Bozkurt, A., Akgün-Özbek, E., & Zawacki-Richter, O. (2017). Trends and patterns in massive open online courses: Review and content analysis of research on MOOCs (2008-2015). The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(5).
Donitsa-Schmidt, S., Ramot, R., & Topaz, B. (2022). Shaping the future of distance learning in teacher education: MOOCS during COVID-19. Perspectives in Education, 40(1), 250-267.
Dortaj, F., Zareie Zavaraki, E., Aliabadi, K., Farajollahi, M., & Delavar, A. (2017). The impact of distance education (based Mooc) on academic performance of PNU. Journal of Research in Educational Science, 10(35), 1-20. [Persian].
Farzan, N., Shams mourkani, G., Rezaeizade, M., & Ghahrami, M. (2020). Identifying the Effective Indicators in Designing the MobileMooc System for Virtual Teaching of Employees: A Qualitative Study. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(44), 1-28. [Persian].
Fox, D. (2020). The convergence of higher education and technology. Technology and Assessment Strategies Journal, 24(1), 1-15.
Gholizade,A.,Ghasemizad,A.,& Mashayekh,P.(2021).School-based management at the level of the Islamic Republic of Iran.Journal of Educational Research;9 (43) :19-50. . [Persian].
Green, K. C. (2013). Massive open online courses (MOOCs) and other digital initiatives. Journal of Collective Bargaining in the Academy, (8), 10.
Hashim, H. U., & Yunus, M. M. (2019). Digital Learning with massive openonline courses (Moocs): English for communication. Modern Journal of Language Teaching Methods, 9(3), 1-5.
Here are the updated references for the summary:
Bozkurt, A., Akgun-Ozbek, E., Yilmazel, S., Erdogdu, E., Ucar, H., Guler, E., Sezgin, S., Karadeniz, A., Sen-Ersoy, N., Gokmenoglu, T., Aydin, C. H., Kuş, K. U., Girgin, D. B., Tuncay N. S. and Coşkun, S. (2019). Trends in distance education research: A content analysis of journals 2009-2018. International Review of Research in Open and Distance Learning, 20(1), 1-20.
Daniel, J. S. (2012). Making sense of MOOCs: Musings in a maze of myth, paradox and possibility. Journal of Interactive Media in Education, 2012(3), Art-18. doi:10.5334/2012-18
Daniel, J. S. (2020). The future of massive open online courses (MOOCs): Adaptive learning, automated feedback, and beyond. Education Tech Research Dev. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09759-4
de Waard, I., Koutropoulos, A., Hogue, R. J., Abajian, S. C., Rodgers, J., Chaparro, O. & Mascio, A. D. (2011). Exploring the MOOC formativ e assessment ecology. Scientific American, 315(3), 37-41.
Fox, D. (2020). The convergence of higher education and technology. Technology and Assessment Strategies Journal, 24(1), 1-15.
Hew, K. F., & Cheung, W. S. (2014). Students' and instructors' use of massive open online courses (MOOCs): Motivations and challenges. Educational Research Review, 12, 45-58.
Hollands, F. M., & Tirthali, D. (2022, in press). Maker-centered online courses: Opportunities and challenges for democratizing access to learning and credentialing. In J. Reich, C. M. Dionne, M. Levy, & R. Hilton III (Eds.), Open education: International perspectives in higher education. Springer.
Jacoby, A. (2020). Providing low-cost high-quality higher education through massive open online courses (MOOCs): Examining provider perspectives. Doctoral dissertation, University of Maryland, College Park. https://drum.lib.umd.edu/handle/1903/24532
Liyanagunawardena, T., Parslow, P., Williams, S. & Adams, A. (2022, in press). Evaluating educational technology: MOOCs as a case study. In J. Persico, S. Levillain, & D. Danéli (eds.), Educational technology for learning and teaching. Educational technology. IGI global.
Pappano, L. (2019, February 22). The Year of the MOOC. The New York Times. https://www.nytimes.com/2012/11/04/education/edlife/massive-open-online-courses-are-multiplying-at-a-breakneck-pace.html
Rodriguez, O. (2019). The concept of openness behind c and x-MOOCs (connectivist and extended MOOCs). IRRODL, 14(4), 117-130.
Yuan, L., & Powell, S. (2019). MOOCs and open education: Implications for higher education. Brookes eJournal of Learning and Teaching, 7(1), 2019, https://doi.org/10.7153/jlt-3.1-16
Jafari, E., Fathi Vajargah, K., Arefi, M., & Rezaeizadeh, M. (2019). Developing a Mooc-based curriculum model for higher education based on grounded theory: Case Study; Iranian Higher Education. Technology of Education Journal (TEJ), 13(3), 581-593. . [Persian].
Kala, D., & Chaubey, D. S. (2022). Examination of relationships among technology acceptance, student engagement, and perceived learning on tourism-related MOOCs. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 1-18.
Liang, Y. (2022). Allocation of multi-dimensional distance learning resource based on MOOC data. International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 32(2), 176-190.
Liu, M., Zha, S., & He, W. (2019). Digital transformation challenges: A case study regarding the MOOC development and operations at higher education institutions in China. TechTrends, 63(5), 621-630.
Lowery, B., & Spector, N. (2014). Regulatory implications and recommendations for distance education in prelicensure programs. Journal of Nursing Regulation, 5(3), 24-33.
Mathur, A., Sharan, M., Chakraborty, S., & Mullick, S. (2022). Technical and Vocational Education and Training: Examining Changing Conditions in India. Environmental Sciences Proceedings, 15(1), 31.
Moeinikia M, Aryani E, Zahed Bablan A, Mousavi T, Kazemi S.(2017). Perusal the factors affecting on the implementation of Massive Open Online Courses (MOOC) in higher education (Mixed Method). Educ Strategy Med Sci; 9 (6) ،458-470.
Parry, M. A. (2013). Star MOOC Professor Defects-at Least For Now. Chronicle of Higher Education Subscribe Today, 60(1), 10-14.
Rezaei E, Zaraii Zavaraki S, Hatami J, Ali Abadi K, Delavar A. Development of MOOCs Instructional Design Model Based on Connectivism Learning Theory . Jmed 2017; 12 (1 and 2)،65-86.
Teo, T., & Dai, H. M. (2022). The role of time in the acceptance of MOOCs among Chinese university students. Interactive Learning Environments, 30(4), 651-664.
Wadams, M. L., & Schick-Makaroff, K. (2022). Teaching assistant development and contributions in online, MOOC and blended synchronous settings: an integrative review. Journal of Further and Higher Education, 1-17.
Zhao, H., & Liu, Q. (2018). The practice and research on the promotion mode of MOOCs in higher education based on the innovation diffusion theory. In 2018 Seventh International Conference of Educational Innovation through Technology (EITT) (pp. 198-203). IEEE.
Zulkifli, N., Hamzah, M. I., & Bashah, N. H. (2020). Challenges to teaching and learning using MOOC. Creative Education, 11(3), 197-205.