شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تعالی عملکرد مدارس متوسطه اول (مطالعه موردی: شهر آبادان)
الموضوعات :رحمان جلیلیان 1 , داود غلامرضایی 2 , لیلا رجبی 3
1 - کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه پیام نور تهران، دماوند، ایران.
2 - استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه پیامنور تهران، ایران.
3 - دانشجوی دکتری آمار، دانشکده علوم، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل تعالی EFQM, تعالی عملکرد, مدارس متوسطه اول,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: استفاده از شاخصهای مدلهای تعالی سازمانی که مناسب شرایط مدارس باشد، میتواند به عنوان دریچهای جهت تعالی عملکرد مدارس بهکار گرفته شود. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تعالی عملکرد مدارس متوسطه اول در شهر آبادان با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری، مدیران و معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان آبادان در نظر گرفته شده است که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه مورد احتیاج 186 نفر میباشد. روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو دسته کتابخانهای جهت گردآوری ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش، و میدانی جهت گردآوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیههای پژوهش تقسیم میشود. یافتهها: مدل آزمون تئوری در این تحقیق دارای پنج عامل اصلی رهبری، خطمشی و استراتژی، کارکنان، مشارکتها و منابع، و فرآیندها میباشد که هر کدام از یک تعداد خرده مقیاس تشکیل شدهاند. عامل رهبری مشارکتها و منابع هر کدام شامل 6 خرده مقیاس، فرآیندها و کارکنان هرکدام شامل 4 خرده مقیاس و خطمشی و استراتژی شامل 7 خرده مقیاس است. نتایج ضرایب مسیر بین عاملها نیز نشان داد که خطمشی و استراتژی به میزان 193/0 بر عامل رهبری و عامل کارکنان به میزان 490/0 بر عامل خط مشی و استراتژی اثرگذار است. بحث و نتیجهگیری: عوامل معرفی شده توسط محقق (رهبری، خطمشی و استراتژی، کارکنان، مشارکتها و منابع، فرآیندها) با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تعالی عملکرد مدارس قویا تاثیرگذار است.
_||_
References
Badri, M. Salehi, K. (2014). Improving the quality of elementary schools based on the excellence model of the European Quality Foundation (EFQM) studied in the public school of Tehran, National Conference on Humanities, period 1. [In Persian]
Calvo‐Mora, A., Leal, A., & Roldán, J. L. (2006). Using enablers of the EFQM model to manage institutions of higher education. Quality Assurance in Education. Vol. 14 Iss: 2, pp.99 – 122.
Davies, J., Douglas, A., & Douglas, J. (2007). The effect of academic culture on the implementation of the EFQM Excellence Model in UK universities. Quality Assurance in Education, 15(4), 382-401.
Hashem Zahi, A. Irannejad Parisi, M. Tabibi, Seyyed J. (2016), Evalution of Various Performance Measurement Systems and Self-Evaluation Approaches in the Healthcare Sector.
Kasperavičiūtė, R. (2014). L’application du modèle EFQM d’excellence aux établissements de l’enseignement supérieur.
Mohammadian, A. (2013). A Critique on the Fundamental Reform Document in the Formal and Public Education System of Iran, Tabriz: Milan. [In Persian]
Mokhtari Al-Khorshid, M. Bahmani, L. (2016). Eempowering Schools in the Fundamental Reform Document of Education, National Conference on Psychology, Pre-school and Preschool Planning and Education. Islamic Azad University. Shadgan branch. Iran. [In Persian].
Murphy, J., & Datnow, A. (2003). Leadership lessons from comprehensive school reform designs. Leadership lessons from comprehensive school reforms, 263-278.
Nakheinejad, M. (2008). A Review of the Concepts and How to Excellence the Organization in the Police Force, Two-Monthly Police Organization Development magazine, number 2, Management Articles Database.
Nazemi, M. (2012). The Study of EFQM Model's Efficiency of Secondary and High Schools Quality Assessment from Teachers and Managers' Viewpoints. (Master's Thesis). Central Tehran Azad University. Iran. [In Persian]
Nodehi, H. (2008). Designing a Suitable Organizational Excellence Model for Theoretical Secondary Schools (PhD Thesis). University of Tehran. Iran. [In Persian].
Nodehi, H. Taslimi, M. Mirkamali, Seyed M. Mirspasi, N. (2009). Designing a Suitable Model of Organizational Excellence in Education (Theoretical Secondary Schools). Quarterly Journal of Education. (28) 1. Serial Number 101. P, 7-27. [In Persian].
Peyravani Nia, P. Peyravani Nia, P. (2012). Evaluating Contents of Document of Fundamental Reforms in Education, Focusing on Organizational Learning, Fars Ministry of Education, Shiraz, Iran. [In Persian]
Quintanilla, M. A. (1999). The quality challenge for universities: a view from Spain. Tertiary Education and Management, 5(4), 329-346.
Rezaee, B. Tarin, H. (2017). A Meta-Analysis On Effective Factors On the Performance of School Principals. Journal of School Administration. Vol 5, No 2. P, 193-215. [In Persian]
Roney, K., Coleman, H., & Schlichting, K. A. (2007). Linking the organizational health of middle grades schools to student achievement. NASSP Bulletin, 91(4), 289-321.
Tavasli, Gh. (2008), Sociology and Education, Tehran: Alam. [In Persian]