طراحی مدل فراترکیب تابآوری معلمان
الموضوعات :محسن نیازی 1 , علی فرهادیان 2 , حجت الله حاجی زاده 3 , فاطمه خوش بیانی 4
1 - دانشگاه کاشان
2 - دانشگاه کاشان
3 - دانشگاه کاشان
4 - دانشگاه کاشان
الکلمات المفتاحية: معلمان, الگوی فراترکیب, تاب آوری,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: ایجاد شرایط مناسب برای معلمان منجر به تاب آوردن در برابر ناملایمات و سختی های مسیر تعلیم و تربیت می شود و به ارتقاء عملکرد معلمان کمک شایانی می کند.بر این اساس هدف پژوهش جمع آوری عوامل مؤثر بر تاب آوری معلمان در پژوهش های گذشته با مدل فراترکیب است روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. حوزه پژوهش شامل کلیه مقاله های مربوط به تاب آوری معلمان است که ۱۷ عدد آنها با روش هدفمند به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند . یافته ها: مدل فراترکیب تاب آوری معلمان در این تحقیق دارای 6 بعد آموزشی، دینی، ادراکی - هویت اجتماعی، فردی، سلامت بوده که 20 مولفه به عنوان عوامل موثر بر تابآوری معلمان شناسایی شد که نوآوری آن در اضافه شدن بعد اقتصادی و معیشتی بوده است و بر این اساس مدل مربوط ترسیم شد . بحث و نتیجه گیری: عوامل جمع آوری شده توسط محقق اعم از عوامل آموزشی ،اجتماعی فردی، حقوقی – اقتصادی، هویتی سلامت، دینی و ادراکی بر تاب آوری معلمان تاثیر بالایی دارند . این مقاله با شناساندن عوامل موثر بر تاب آوری به نهادها و سازمانی هایی مثل آموزش و پرورش و مدارس قادر به افزایش میزان تاب معلمان در برابر سختی ها و ناملایمات و موانع پیش روی تعلیم و تربیت است کشور یعنی دانش آموزان شود.
_||_
References
Bagheri Karachi, A. Kermani, M. (2018). The relationship between daily spiritual experiences and teachers' mental health and resilience. Journal of Islamic Studies in Health, 3) 4(,39-48. )in Persian(
Bakhshi, N .Fulad Cheng, M. (2017). The relationship between school climate and academic resilience: the mediating role of academic vitality, Educational Psychology Quarterly,. 30(15) ,80-51. (in Persian)
Ghirti, SH. Fariborzi, E. (2016). Investigating the relationship between resilience and job burnout and the organizational climate of primary teachers in Torbat Heydarieh city. Teacher's Professional Development Quarterly5 (2), 53-37.(in Persian)
Ghooparanloo S, hafezian M. (2021).Role 3I Management on the quality of learning Virtual education with emphasis on the moderating role of teacher retaliation during COVID-19. Organizational Training Management Journal, 11 (3) ,29-58.(in Persian)
Rashidi, A. Amiri, M. Mehravargiglio, sh. and Nodehi, H. (2014). Investigating the relationship between the perception of the classroom learning environment and academic resilience. Education and Learning Research (Behavioral Sciences, 22 (7), 189-198. .(in Persian).
SALEHI, Z. & RAHIMI, H. (2021). The Mediating Role of Organizational Resilience in the Relationship between Servant Leadership Style & Social Capital Development (Case Study: Delijan Teachers). TOWSEE-QUARTERLY DEVELOPMENT OF THE HUMAN RESOURCES AND LOGISTICS, 16(61), 109-130. .(in Persian).
Mehrabizadeh Artman, M. Atash Afrooz, A.Shahni Yilaq, M. and Rezaei, S. (2012). Comparison of general health, job stress and job burnout of exceptional and normal school teachers. Clinical Psychology and Personality (Science of Behavior), 20(9), 53-64. .(in Persian).
Salimi, S. Siami, M. (2021). The relationship between work ethics and job resilience with stress and burnout of teachers of exceptional schools in Zahedan, Quarterly magazine of transcendental education, 1(1), 25-37.(in Persian).
GolMohammadian ,M. Sajjadi S, N.Salimi, H. (2016).The Role of Psychological Capital and Organizational Citizenship Behavior in Predicting Job Satisfaction of Exceptional Elementary School’s Teachers. J Except Educ 3 (140) :5-12.(in Persian).
sadati firoozabadi S, Norany Kotenaei Z.(2018). Career resiliency, coping styles, religious beliefs. Exceptional Children's Quarterly,18 (1) :97-108.(in Persian).
Ozbey, S. Buyuktanır, A. & Turkoglu, D. (2014). An investigation of preservice pre-school Teacher's resilience skills, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116 (14) 4040 – 4046.(in Persian).
Ghasemi Hosseinabadi, M. Zandipour, T. Hosseinian, S. (2021). The effectiveness of positivity group training on the quality of life and resilience of female teachers of exceptional students, scientific research journal of empowering exceptional children. 12(4), 1-13.(in Persian).
Hassan Moradi, N. Hatami, M. (2021). Measuring the level of resilience on the job satisfaction of primary school teachers in district 1 of Khorramabad city, Management and Accounting. 6 (19 ),395-413.(in Persian).
Mohsen Tabar Firouz Yaei, S. Farah Bakhsh, K. Salamabadi, M., Mohsen Tabar Firouzjaei, S. (2016). Development of resilience model according to identity styles and feeling of failure among married teachers in Babol city, educational psychology studies, 14 (28) 231-252.(in Persian).
Muradpour, J., Motaher Nia, S. Bigzadeh F. (2021). Comparative analysis of teachers' job satisfaction (according to the variables of gender, degree, service history and academic period), the 6th International Conference on Research in Science and Engineering and the 3rd International Congress on Civil Engineering, Architecture and Urban Planning of Asia. .(in Persian).
Miri, S. Niazi, M. Good expression, F. (2021). Investigating the state of happiness and resilience of mothers in the face of Corona anxiety, Social Development and Welfare Quarterly, 13 (52), 275-301.(in Persian).
Mazloum Faroui, n. Afkhami Ardakani, M. Shams Esfandabad, H. Jalali, M. (1391). The simple and multiple relationship of resilience and stubbornness with emotion-oriented and problem-oriented coping styles in diabetes patients in Yazd city, Diabetes Nursing Quarterly of Zabul School of Nursing and Midwifery, 1(2), 39-49. .(in Persian).
Golestaneh, S. and Timuri, A. (2018). Examining some antecedents and important consequences of teachers' resilience. Psychological Achievements Educational Sciences and Psychology, 26 (21), 169-190. .(in Persian).