مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهنآگاهانه خود و رواندرمانی مثبتنگر بر استرس ادراک شده در دانشآموزان دختر دارای افسردگی
الموضوعات :محسن گل پرور 1 , آذر کاظمی 2 , حمید آتش پور 3
1 - گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
2 - گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود, افسردگی, رواندرمانی مثبت نگر, استرس ادراک شده,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود با روان درمانی مثبت نگر بر استرس ادراک شده دانش آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی سه گروهی با سه مرحله پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، دختران دانش آموز افسرده در شهر اصفهان در پاییز 1398 بودند. از جامعه آماری مورد اشاره، 54 نفر به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک های ورود، انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه 18 نفر جایگزین شدند. از پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. شرکت کنندگان دو گروه آزمایش، طی ده جلسه نود دقیقه ای، تحت درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد در استرس ادراک شده بین درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر با گروه کنترل در پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). بین دو درمان تفاوت معناداری در استرس ادراک شده به دست نیامد (05/0<p). با توجه به اینکه هر دو درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر روش های درمانی مؤثر جهت کاهش استرس ادراک شده در دانش آموزان دختر هستند، از طریق این دو درمان می توان نشانه های مرتبط با افسردگی را که ناشی از تجربه استرس ادراک شده هستند، کاهش داد.
References
- Al kalaldeh, M. T., & Abu Shosha, G. M. (2012). Application of the perceived stress scale in health care studies, Ananalysis of literature. International Journal of Academic Research Part B, 4(4), 45-50.
- Anand, K., & Nagle, Y. K. (2016). Perceived stress as predictor of psychological well-being among Indian youth. The International Journal of Indian Psychology, 3(4), 211-217.
- Baer, R. A., Carmody, J., & Hunsinger, M. (2012). Weekly change in mindfulness and perceived stress in a mindfulness‐based stress reduction program. Clinical Psychology, 68(7), 755-765.
- Bergdahl, J., & Bergdahl, M. (2002). Perceived stress in adults: prevalence and association of depression, anxiety and medication in a Swedish population. Journal of Stress and Health, 18(5), 235-241.
- Bolier, L., Haverman, M., Westerhof, G. J., Heleen Riper, H., Smit, F., & Bohlmeijer, E. (2013). Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies. BMC Public Health, 13, 119.
- Brooks, S. J., Krulewicz, S. P., & Kutcher, S. (2003). The Kutcher Adolescent Depression Scale: assessment of its evaluative properties over the course of an 8-week pediatric pharmacotherapy trial. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 13(3), 337- 349.
- Brooks, J. R., Madubata, I. J., Jewell, R. D., Ortiz, D. A., & Walker, R. L. (2021). Depression and suicide ideation: The role of self-acceptance for black young adults. Journal of Black Psychology (In Press).
- Carson, S. H., & Langer, E. J. (2006). Mindfulness and self-acceptance. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 24(1), 29-43.
- Casey, L. J., VanRooy, K. M., Sutherland, S. J., & Jenkins, S. M. (2007). Improved self-acceptance, quality of life, and stress level from participation in a worksite Yoga foundations program: A pilot study. International Journal of Yoga Therapy, 28(1), 15-21.
- Choi, H., & Dancy, B. L. (2009). Korean American adolescents' and their parents' perceptions of acculturative stress. Journal of Child And Adolescent Psychiatric Nursing, 22(4), 203-210.
- Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385-396.
- Cohen-Katz, J., Wiley, S. D., Capuano, T., Baker, D. M., & Shapiro, S.H. (2004). The effects of mindfulness-based stress reduction on nurse stress and burnout: A quantitative and qualitative study. Holistic Nursing Practice, 18(6), 302-308.
- D’raven, L. L., & Pasha-Zaidi, N. (2014). Positive psychology interventions: a review for counseling practitioners interventions. Canadian Journal of Counseling and Psychotherapy, 48(4), 383–408.
- Edwards, M., Adams, E. M., Waldo, M., Hadfield, O. D., Gina M., & Biegel, G. (2014). Effects of a mindfulness group on Latino adolescent students: Examining levels of perceived stress, mindfulness, self-compassion, and psychological symptoms. The Journal for Specialists in Group Work, 39(2), 145-163.
- Ellis, A. (2005). Can rational-emotive behavior therapy (REBT) and acceptance and commitment therapy (ACT) resolve their differences and be integrated? Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 23(2), 153-168.
- Flett, L. G., Besser, A., Davis, R., & Hewitt, P. L. (2003). Dimensions of perfectionism unconditional self-acceptance and depression. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 21(2), 119-138.
- Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (2013). Educational research: An introduction. Oregan: Pearson Inc, 2013: 778p
- Gesinde, A. M., & Sanu, O. J. (2014). Prevalence and gender difference in self-reported depressive symptomatology among Nigerian university students: Implication for depression counseling. The Counselor, 33(2), 129-140.
- Ghorbani, N., Bing, M. N., & Watson, P. J, Davison, H. K., & Mack, D. A. (2002). Self-reported emotional intelligence: Construct similarity and functional dissimilarity of higher-order processing in Iran and the United States. International Journal of Psychology, 37(5), 297-308.
- Ghorbani, N., Krauss, S. W., Watson, P. J., & LeBreton, D. (2008). Relationship of perceived stress with depression: Complete mediation by perceived control and anxiety in Iran and the United States. International Journal of Psychology, 43(6), 958-968
- Graham, L. (2016). Mindfulness, self-compassion and resilience. San Diego Psychological Association, 31(2), 1-5.
- Guo, Y. F., Zhang, X., Plummer, V., Lam, L., Cross, W., & Zhang, J. P. (2017). Positive psychotherapy for depression and self-efficacy in undergraduate nursing students: A randomized, controlled trial. International Journal of Mental Health Nursing, 26(4), 375-383.
- Habibi, M., Hamedinia, E., Asgarinejad, F., & Kholghi, H. (2015). Psychometric properties of Kutcher adolescent’ depression scale. Applied Research in Educational Psychology, 2(2), 15-28. [In Persian]
- Haidar, S.A., De Vries, N. K., Karavetian, M., & El-Rassi, R. (2017). Stress, anxiety, and weight gain among university and college students: A systematic review. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 118(2), 261-274.
- Ivtzan, I., & Lomas, T. (2016). Mindfulness in positive psychology: The science of meditation and wellbeing. New York: Routledge.
- Kalantary, M. R., Donyavi, R., & Rostamian, M. (2019). Effectiveness of positive psychotherapy on perceived stress and the reasons for living in mothers of children with autism. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 29(180), 86-94. [In Persian]
- Kazemi, A., Golparvar, M., & Atashpour, H. A. (2020). Comparison of the effect of mindful self-acceptance therapy and positive psychotherapy on affective capital of female students with depression. Feyz, 24(2), 198-208. [In Persian]
- Khosravi, E., & Ghorbani, M. (2016). Effectiveness of mindfulness-based stress reduction on perceived stress and blood pressure among the hypertensive women. Feyz, 20(4), 361-368. [In Persian]
- Lindholdt, L., Labriola, M., Andersen, J. H., Kjeldsen, M.-M. Z., Obel, C., & Lund, T. (2021). Perceived stress among adolescents as a marker for future mental disorders: A prospective cohort study. Scandinavian Journal of Public Health. (In Press)
- LeBlanc, J. C., Almudevar, A., Brooks, S. J., & Kutcher, S. (2002). Screening for adolescent depression: Comparison of the Kutcher adolescent depression scale with the Beck depression inventory. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 12(2), 113-126.
- Liu, R. T., & Alloy, L. B. (2012). Stress generation in depression: A systematic review of the empirical literature and recommendations for future study. Clinical Psychology Review, 30(5), 582-593.
- Liu, X., Goh, P. H., Xu, W., & Zhang J. (2019). Dispositional mindfulness, perceived stress, and mental well-being in the cancer survivorship. International Journal of Psychotherapy Practice and Research, 1(4), 10-19.
- Liu, Y., Li, T., Guo, L., Zhang, R., Feng, X., & Liu, K. (2017). The mediating role of sleep quality on the relationship between perceived stress and depression among the elderly in urban communities: a cross-sectional study. Public Health, 149, 21-27.
- Liu, Y., Guo, L., & Liu, K. (2016). Relationship between depression level and perceived stress among the elderly in community: Moderating effect and mediating effect. Chinese Mental Health Journal, 30(8), 608-611.
- Mohamadi, J., Ghazanfari, F., & Mir Drikvand, F. (2019). Comparison of the effect of dialectical behavior therapy, mindfulness based cognitive therapy and positive psychotherapy on perceived stress and quality of life in patients with irritable bowel syndrome: A pilot randomized controlled trial. Psychiatric Quarterly, 90(3), 565-578.
- Nasehi, S., Rezakhani, S., Shamseddini, S. L., Abbasi, S., Souri, G., & Gholami, Z. (2015). The effectiveness of positive psychotherapy (PPT) on self-efficacy and perceived stress in breast cancer patients. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 5(S2), 763-767.
- Pietrowsky, R., & Mikutta, J. (2012). Effects of positive psychology interventions in depressive patients: a randomized control study. Psychology, 3(12), 1067-1073.
- Pössel, P., & Smith, E. J. (2020). Integrating Beck’s cognitive theory of depression and the hopelessness model in an adolescent sample. Abnormal Child Psychology, 48(3), 435-451.
- Rashid, T., & Seligman, M. E. P. (2018). Positive psychotherapy: Clinician manual. New York: Oxford University Press.
- Seligman, M. E. P., Rashid, T., & Parks, A. C. (2006). Positive psychotherapy. American Psychologist, 61, 774-788.
- Xiao, Q., Yue, C., He, W., & Yu, J-y. (2017). The mindful self: A mindfulness-enlightened self-view. Frontier Psychology: Hypothesis and Theory, 8(1752), 1-10.
_||_