ارزیابی کمّی و کیفی پایاننامههای کارشناسی ارشد آموزش و پرورش استان مازندران
الموضوعات :
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
الکلمات المفتاحية: ارزیابی کمی, آموزش و پرورش, ارزیابی کیفی, پایاننامههای کارشناسی ارشد,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، ارزیابی کمّی و کیفی پایان نامه های کارشناسی ارشد آموزش و پرورش استان مازندران بود. پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای توصیفی- تحلیل محتوا بوده است. جامعهی آماری بخش کیفی خبرگان جامعهی علمی و متخصصان دانشگاهی و در بخش کمّی تمام پایاننامههای دانشآموختگان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد کل 3367 پایاننامه میباشد که در پنج گرایش گروه علومتربیتی از سال تحصیلی 99-90 ارایه شده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای بود و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان مشخص شد. برای جمع آوری دادههای کیفی از مصاحبههای ساختاریافته(ده سؤالی) استفاده شد. در بخش کمّی بر اساس معیارهای استخراج شده از مرحلهی کیفی به طراحی پرسشنامهی محققساخته پرداخته شد. به منظور تعیین پایایی ابزار گردآوری اطلاعات از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های یومان ویتنی، رتبه بندی فریدمن، مطلوبیت با استفاده از نرم افزار Spss23 انجام شد. یافته ها نشان داد که از مجموع هجده بخش پایان نامه های کارشناسی ارشد بررسی شده، بخش نتیجه گیری در وضعیت کمتر مطلوب و بخش های (چکیده، بیان مسأله، اهداف پژوهش، ...) در وضعیت نسبتاً مطلوب و در نهایت بخش های عنوان، کلیدواژه ها، مقدمه، جامعه، نمونه و نمونه گیری، پیوست ها و اصول نگارش صحیح در وضعیت مطلوب قرار گرفته اند. درواقع، با توجه به میانگین رتبه ای، بیشترین ضعف به ترتیب در بخش های نتیجه گیری، بیان مسأله و اهمیت و ضرورت تحقیق وجود دارد و بیشترین نقطهی قوت پایاننامه ها در بخش های کلیدواژه ها، پیوست ها و روش تحقیق بوده است.
- Ahmadi Gol, Jafar and Sangari, Mahmoud. (2017). Thematic evaluation and methodology of master's theses in the field of educational technology. Journal of Higher Education, New Volume, 10 (40), Winter, 206-167. 11. [Persian]
- Akhavan Tafti, Mahnaz, Taheri Qalehataki, Farkhondeh and Mohsenpour, Maryam. (2019). Evaluating the quality of master's theses in educational psychology. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 25 (2), 87-113. [Persian]
- Asghari, Firoozeh and Nemati, Mohammad Ali. (2016). The quality challenge of a doctoral dissertation in Iran based on the concept of value chain. Iranian Cultural Research Quarterly, 9 (2), 191-159. 12. [Persian]
- Ezzahra, K., Islam,O. & Mohamed,R. (2015). Self-assessment of the progress of Thesis for the PHD students in the Moroccan university. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 1789 – 1795.
- Faizi, Tahereh; Gramipour, Massoud. (2011). Criteria and standards for evaluating master's theses. Public Management Perspectives Quarterly, 2 (6), 134-115. 5. [Persian]
- Farazmand, Fahima. (2018). A Study of Quantitative in Compiling Dissertations and Theses. The First National Conference on Pathology of Dissertations and Treatises in the Field of Humanities and Islamic Sciences, University of Islamic Religions, Tehran. 14. [Persian]
- Geng, Y., & Wharton, S. (2018). Evaluative language in discussion sections of doctoral theses: Similarities and differences between L1 Chinese and L1 English writers. Journal of English for Academic Purposes, 22, 80-91.
- González-Chordá V.M., Mena-Tudela, D., Salas-Medina,P., Cervera-Gasch, A., Isabel Orts-Cortés, I. & Maciá-Soler, L. (2018). Assessment of bachelor's theses in a nursing degree with a rubrics system: Development and validation study. Nurse Education Today, 37, 103–107.
- Hashemi, Seyed Hamed and Pouraminzad, Saeedeh. (2011). Analysis of accreditation model and internal evaluation to evaluate and guarantee quality in the university system. Fifth Conference on "Quality Assessment in the University System" University of Tehran, Campus of Technical Colleges, May. 4. [Persian]
- Homayounia, Morteza, Sheikh, Mahmoud, Supporter, Rasool, Homayouni, Alireza and Nazari, Saeed. (2014). The effect of selected physical activities on perceptual-motor skills of children with developmental neuropsychological learning disabilities. Journal of Rehabilitation, 15 (3), 43-36. 8. [Persian]
- Karami, Morteza; Fattahi, Hoda. (2013). Higher Education Curriculum Change: A Case Study of the Educational Planning Master's Curriculum. Journal of Higher Education Curriculum Studies, 4 (7), 136-110. 9. [Persian]
- Malekmian, Lina and Mirjafari, Fatemeh. (2010). Investigating the research process of professors and the factors affecting it. Journal of Sociological Research, Fall, 4 (3), 134-117.
- Mardani Givi, Mohsen, Asadi, Kamran, Haghighi, Mohammad, Sahibakhtiar, Khashayar and Hashemi Motlagh, Keyvan. (2011). Evaluating the accuracy of documents and the factors affecting them in medical and dental dissertations of Guilan from 2006-2011. Research in Medical Education, 3 (2), 28-19. 3. [Persian]
- Mohammadi, Mehdi, Heidarzadegan, Alireza and Zeinali, Fatemeh. (2016). Curriculum research. Iranian Journal of Curriculum Studies, 6 (1), Spring and Summer. 6. [Persian]
- Motahari, Seyed Meysam, Sarsangi, Majid and Mohandespour, Farhad. (2015). Evaluation of the theses of the Holy Defense Theater of the country's theater schools (with emphasis on the criteria of judging scientific research journals). Journal of Epistemological Studies in Islamic University 62, 19 (1), 40-23. 15. [Persian]
- Naveh Ibrahim, Abdolrahim, Mansoorian, Yazdan and Rahimi, Sakineh. (2015). Evaluating the quality of master's theses in educational management in order to improve the quality of university learning. Journal of Future Management Research, Spring and Summer, (101), 12-1. 2.[Persian]
- Ngozi Agu and Christy O. Odimegwu, (2019). Doctoral Dissertation Supervision: Identification and Evaluation of Models, Hindawi Publishing Corporation Education Research International ,Volume 2019, Article ID 790750, 9 pages, http://dx.doi.org/10.1155/2014/790750.
- Rachmani, Akram, Nokarizi, Mohsen and Sharif, Atefeh. (2018). Quantitative status of production of dissertations and dissertations in the field of humanities with an Islamic approach at Ferdowsi University of Mashhad during the years 1393-1363. Shahed University Bi-Quarterly, 4 (2), Autumn and Winter (8 in a row). 10. [Persian]
- Rosenberg. S. (2017). Citation Analysis of M.A. Theses and Ph.D. Dissertations in Sociology and Anthropology: An Assessment of Library Resource Usage. The Journal of Academic Librarianship, 41, 680–688.
- Saeedi, Reza. (2015). Assessing the quality of master's theses in Persian language and literature at Shahid Bahonar University of Kerman. Master Thesis in Educational Sciences, Curriculum Planning, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman. 13. [Persian]
- Tolga Erdogan, T. (2015). Research Trends in Dissertations on PBL: A Content Analysis Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 308 – 315.
_||_