تاثیر بازیهای آموزشی در آموزش مجازی بر افزایش یادگیری الفبای فارسی دانش آموزان پایه اول ابتدایی
الموضوعات :مرضیه بغدادی 1 , فاطمه احمدبیگی 2 , محمد مهدی رادان 3
1 - دانش آموخته رشته تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
3 - عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم انسانی،واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
الکلمات المفتاحية: مهارت نوشتن, بازیهای آموزشی, آموزش مجازی, یادگیری الفبای فارسی, مهارت خواندن,
ملخص المقالة :
دنیای کودکان سرشار از شادی ،تازگی ها، شادابی و شگفتی است. بازی بزرگترین پشتوانه شخصیتی و روانی کودک و همچنین رشد هوشی و جسمی کودک است. بازی، پل دوستی کودکان و فرصت کسب مهارت های ذهنی و عاطفی آنهاست؛ هدف: هدف از این پژوهش تاثیر بازی های آموزشی در فضای مجازی بر افزایش یادگیری الفبای فارسی در دانش آموزان پایه اول ابتدایی بوده است؛ روش: با توجه به موضوع پژوهش، پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است؛ جمعیت تحقیق شامل دانش آموزان پسر پایه اول منطقه 8 شهر تهران می باشد 60 نفر از دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدرسه فخامی 1 در دو کلاس 30 نفری بر اساس روش پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شده اند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بوده است که دو کلاس از بین همه کلاس های اول ابتدایی انتخاب شده اند و به صورت تصادفی یک کلاس 30 نفری به عنوان گروه کنترل و کلاس 30 نفری دیگر به عنوان گروه آزمایش انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته الفبای فارسی استفاده شد. همچنین بازی آموزشی توسط محقق طراحی وبر روی گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج: بر اساس نتایج، بازی های آموزشی در آموزش مجازی بر افزایش یادگیری الفبای فارسی در دانش آموزان پایه اول اثرگذار است.یافته ها نشان داد که بازی های آموزشی در آموزش مجازی بر افزایش مهارت خواندن و نوشتن الفبای فارسی در دانش آموزان پایه اول اثرگذار است
References
Ajand, Azam. (2018). Teaching the alphabet in non-Persian language using educational software, Rokhsar, No. 6, 90-103. ) in persian(
Aghazadeh, Rahim and Mohammad Hassani, Nasrin (2016). Impact of digitalization, educational multimedia and face-to-face training in seventh grade English. Technology Education and Year 3, No. 12. ) in persian (
Emami, Kobra., Haqqani, Fariba and Yousefi, Alireza. (2019). Investigating the effect of using educational games in geometry course on creativity and academic achievement of third grade elementary school female students. Research in Planning, 16 (2), 64-74. ) in persian (
Pourvand, Elahe, Vesali Mazin, Younes., Zafarmand, Zahra and Abdi Nasibfar, Abbas (2015). Investigating the effect of educational software (game play) on the elementary level of mathematics of first grade students, the eighth conference of new research in science and technology (in persian (
Hosseini Khairabadi, Seyed Hassan., Momeni Mahmouei, Hossein and Rai, Tahereh. (2014). The effect of educational games on strengthening the spelling of students with special disabilities in the first grade of elementary school in Torbat-e Heydarieh, the first national conference on empowerment of social people with special needs, Ghaenat ) in persian (
Sarmasti, Jila., Moghaddasi, Mana, Mir Hosseini, Masoumeh., Marjab, Mahshid and Rastegarnejad, Azam. (2020). The Impact of Educational Aid on Primary School Students, 9th National Conference on Psychology, Educational and Social Sciences. ) in persian (
Shariatmadari, Ali., Ghodsi, Ahqar and Ghanbari, Nasrin. (2018). Investigating the role of educational games on the concepts of education and comparing mathematical numbers of first grade elementary school girls in Rey. Journal of Behavioral Sciences Research and Studies No. 2, 1-13. ) in persian (
Gholampour, Narjis (2020). The effectiveness of educational games on students' math lessons with an emphasis on star games. The Second National Conference on New Findings of Teaching-Learning in Primary School, Bandar Abbas. ) in persian(
Ghasemi, Nazanin (2020). Investigating the role of play in improving the quality of elementary school students. 8th Scientific-Research Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Damages of Iran, Tehran. ) in persian(
Mohagheghi, Hossein., Yaghoubi, Abolghasem and Ghaemi, Sara. (2015). The effect of playing with the letters of the Persian alphabet on the creativity of third grade elementary students in Hamadan. Journal of Innovation and Creativity in the Humanities, No. 20, 1-13. ) in persian (
Moghaddasi, Mana, Sarmasti, Jila., Mir Hosseini, Masoumeh., Afshar, Amin and Taherzadeh Thani, Samira (2020). Game-educational technology on academic achievement of elementary students, 9th National Conference on Psychology, Educational and Social Sciences, Babol
. ) in persian(
Moghadam, Mostafa (2007) Chapter and Treatment of Mental, Emotional, Social and Physical Problems through Play, First Edition, Tehran: Children Educational Services Publications. ) in persian(
Yaghmaei, Ahmad, (2012) The effect of school atmosphere on the level of creativity of fifth grade elementary students in the 20 education districts of Tehran, M.Sc. Thesis.) in persian(
Cronin, L. D., & Allen, J. (2017). Development and initial validation of the Life Skills Scale for Sport. Psychology of Sport and Exercise, 28, 105-119.
Emamirizi, C., Haghani, F., & Yousefy, A. (2019). The study effect of using educational games in the teaching of geometry in achievement and creativity of the female students in third grade.
Marcia, J. E. (2017). Ego-Identity Status: Relationship to Change in Self-Esteem. Social Encounters: Contributions to Social Interaction, 340.
Meng, J. L. (2001). The study of creativity of engineering curriculum of department of technology education in college. International conference engineering education. Agust 6. Osd. Norway
Möller-Recondo, C., & D'Amato, J. P. (2020). New genius-entrepreneurs: Itinerary and trajectories of university educational excellence. Comunicar, 28(64), 73-83.
Morowatisharifabad, M. A., Sharifzadeh, G. R., Miri, M., & Dastjerdi, R. (2019). Life Skills and Self-Esteem in Teenage Girls in Birjand, Iran. International Journal of Pediatrics.
Neuman, R., & Reiter, S. (2017). Couple relationships as perceived by people with intellectual disability—implications for quality of life and self-concept. International Journal of Developmental Disabilities, 63(3), 138-147.
Poorbaferani, Z., Mazaheri, M. A., & Hasanzadeh, A. (2018). Life satisfaction, general self-efficacy, self-esteem, and communication skills in married women. Journal of Education and Health Promotion, 7(1), 173.
Scholten, A. (2007). creativity and depression. Natural foundation for depressive illness
Seligman, M. E. P. (2002). Authentic Happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York. Simon and Schuster
Zhang, W., & Bray, M. (2020). Comparative research on shadow education: Achievements, challenges, and the agenda ahead. European Journal of Education, 55(3), 322-341.
_||_