طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پژوهشگری دبیران دوره دوم متوسطه براساس الگوی اکر
الموضوعات :سیامند مولودی 1 , محمد علی مجلل چوبقلو 2 , صادق ملکی آوارسین 3 , زرین دانشور هریس 4
1 - دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی،واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی،بناب، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
4 - استادیار گروه مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: دبیران, برنامه درسی, الگوی اکر, پژوهشگری,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: این پژوهش به منظور طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی پژوهشگری دبیران دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی اکر در سال 1399- 1398 انجام گرفته است.روش شناسی پژوهش: این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات ترکیبی( کمّی- کیفی) و از لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش سنتز پژوهی استفاده شده و برای اعتبارسنجی آن از روش توصیفی از نوع پیمایشی با استفاده از روش نسبت روایی محتوایی لاوشه و آزمون یو من ویتنی استفاده گردید. نمونه آماری شامل 20 نفر از دبیران پژوهشگر برتر دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی و 10 نفر از نخبگان و صاحبنظران برنامه درسی که حداقل دارای دو تألیف کتاب و 5 مقاله علمی پژوهشی هستند، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع داده ها انتخاب شدند.یافته ها: در این تحقیق، ابتدا با در نظر گرفتن الگوی اکر، عناصر برنامه درسی پژوهشگری مشخص و سپس برای پاسخ به سؤالات تحقیق، ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاههای دبیران پژوهشگر نمونه و نخبگان و صاحبنظران برنامه درسی استخراج وسپس از طریق کد گذاری پاسخهای مصاحبه شوندگان کد بندی و مقولات نهایی مشخص و بر اساس آن الگوی نهایی تدوین شد. سپس الگوی به دست آمده توسط دو گروه دبیران پژوهشگر و نخبگان برنامه درسی مورد اعتبار سنجی قرار گرفت و دو گروه، اعتبار الگوی به دست آمده را تأیید نمودند.
References
1- Akker, J. V. D. (2010). Curriculum perspectives: An introduction. In J. van den Akker, W.
2- Kuiper & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscapes and trends (pp. 1-10). Dordrecht:
Kluwer Academic Publishers.
3- Aysegul Altun, Bilge Gok. (2017). Determining in- service training Program "characteristics given to teachers by conjoint analysis, Faculty of Education, Volume 5, Issue12, Pages 13-19.
4- Bazargan, A. (2016). Action Research Training Booklet. Tehran: University of Tehran
Publishers. .(in Persian)
5- Borgia, Eileen T., Schuler, Dorothy (2009). Action Research in Early Childhood Education,
available, ERIC Digest. Volume 4(3), PP. 65–83 Hacettepe University, Ankara, 06532,
Turkey.
6- CHaychi, P.Gooya, Z ., Mortazi Mehrabani, N., Saki, R . (2006). Assessing the achievement of the goals of the teacher-researcher program, Quarterly Journal of Education, 85, pp. -107-133
7- Dodani, S. LaPorte, R. E. (2011). Ways to strengthen research capacity in developing countries: effectiveness of a research training workshop in Pakistan. The Royal Institute of Public Health, 122, 578–587.
8- Eghbal, M. (2011). A Study of the Philosophical Foundations of the Action Research Method of the Researcher Teacher, Year 3, Issue 1, p.47.
9- Enayati, T. (2012). Investigating research barriers from the perspective of Behshahr middle school teachers. New approach In educational management. 3 (4), 205-189.(in Persian)
10- Erfani, N. (2016). The effectiveness of study courses on the knowledge and teaching skills of primary school teachers. Research in curriculum planning. Thirteenth year, second period, number 44, consecutive 21 pages 122 spring 2016. .(in Persian)
11- Fayaz, I. (2019). Interpretive representation of horizons, bottlenecks and solutions Teacher- researcher program as action research on teacher research. Journal of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Vo Fifteenth, No. Fifty-four, Winter 98, pp. 91-111. .(in Persian)
12- Fazlollahi GHamshi, S., Noroozi., A . A., Maleki Tavana, M. (2011). Investigating the
Inhibitory Factors Affecting Farhangian Research. Curriculum Research, Year 9, Volume 2, Number 5 (32). .(in Persian)
13- Fichtman, dana. (2017). the reflective educators guide to classroom research learning to teach and teaching to learn through practitioner inquiry. New york: press.
14- Golamkani, M. (2020). Understanding teachers' lived experiences of the quality of implementation of curriculum and action research projects in primary schools Mashhad, Master Thesis, Hekmat Razavi Institute of Higher Education. .(in Persian)
15- Hadighi, A. (2017). Investigating the attitude of Ramsar teachers about the effect of action research training on Improving the use of teaching elements, Master Thesis, Shahid Beheshti University. .(in Persian)
16- Hawk, maria (2017). Chatholic school teacher as action researcher: A project designed to empower and transform chatholic school teachers into instructional a dissertation. Submitted to the faculty of the graduate school of education in candidacy for the degree of doctor of education p87.
17- Hejazi, Y., Pardakhtchi, M., SHahpasand, M. (2019). Teacher professional development approaches. Tehran: University of Tehran, p. 48. .(in Persian)
18- Julien. B.L., Lexis. L., Schuijers. J., Samiric. T., McDonald.S. (2012). Using capstones to develop research skills and graduate capabilities: A case study from physiology .9, 3, 1-15.
19- KHosravi, M. (2013). Analysis of the acceptance of curriculum innovations in the higher education system. Quarterly Journal of Educational Psychology, 27, (2), p. 9. .(in Persian)
20- Koutselini, M (2016). Participatory teacher development at schools: Processes issues, Journal of Action Research, Volume 6(1).pp.29-48.
21- Leighton, J. (2017). "An Experimental Test of Student Verbal Reports and Expert Teacher Evalutions as a Source of Validity evidence for Test Development", Student Report and Teacher Evaluations, Volume 12, Issue 3, Pages 103.
22- Meerah, T. S. M. Osman. K. Zakaria. E. Haji Ikhsan. Z. Krish. P. Choo Lian. D.K.Mahmod, D. (2012). Developing an Instrument to Measure Research Skills. Social Behavioral Sciences, 60, 630 – 636.
23- Munn, P. (2008). Bolding research capacity collaboratively: Canwetake Ownership of Our
Future? British Educational Research Journal, 34(4), 15-27.
24- Peterson, C.A., Hays Kimmons. J.E., Cole. J.S. (2008). Short-Term Effective of an Outcomes Research Training Curriculum Within a Coordinated Program. American Dietetic Association, 108, 120-124.
25- Rowly, j. (2017). Action research: an approach to student work based learning, Journal of Education and Training, Volume 45, number3.pp.131-138.
26- Saki, R. (2010). Teacher Research Literacy, Tehran: Danesh Afarin Publications. .(in Persian)
27- Trunk N, Arthur S. (2017). Action research and constructivism: two sides of the samecoin? Or, one side, International Journal of Management in Education, V.1, Number 1- 2,2007.Theory, method, and practice (pp. 177-199). Thousand oaks, CA: Sage.
28- Wacher, J. (2009). Training Needs Assessment of the Cooper Engineering Group at ADC, MA thesis in Training and Development. University of
29- Whitehead, J. McNiff, J. (2016) Action Research: Living Theory, sage. Volume 5(2), PP.139–159. Wisconsin: Stout.
30- Yoon, Kiok. Park, Youngin. Yong Hong, Seoung (2007). Elementary Teachers perception of Action Research in Korea. Annual Conference of the Comparative and International Education Society held in April 14-18: Toronto.
_||_