اعتبار سنجی الگوی آموزشی صمیمیت و رضایتمندی زناشویی در بین زوجین ناسازگار با دیدگاه ذهن آگاهی الن لنگر
الموضوعات : مطالعات اسلامی ایرانی خانوادهلیلا یگانه فرد 1 , علیرضا افشانی 2 , سعید وزیری 3
1 - دانشجوی دکترای مشاوره ، واحد یزد،دانشگاه آزاد اسلامی ، یزد، ایران
2 - استاد گروه علوم اجتماعی ، دانشگاه یزد، یزد ، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی و مشاوره ، واحد یزد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یزد ، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبار سنجی, رضایتمندی, رویکرد الن لنگر, صمیمیت, کلید واژه : زوجین ناسازگار,
ملخص المقالة :
هدف : با توجه به افزایش تعارض بین زوجین ، محققان بر شناسایی عوامل موثر بر ناسازگاری زوجین که منجر به فروپاشی خانواده می شود تمرکز نموده اند . هدف از انجام پژوهش حاضر اعتبارسنجی الگوی صمیمیت و رضایتمندی زوجین ناسازگار با تاکید بر نظریه الن لنگر بود . روش :متغییرهای مورد نظر برای تحلیل عاملی تاییدی عبارت بودند از : عوامل خانوادگی و 4 گویه معرف آن ، عوامل بین فردی و 10 گویه آن، عوامل فردی و 9 گویه. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان و متخصصان حوزه مورد مطالعه اعم از متخصصان مشاوره و روانشناسی بودند که 230 نفر ( 103 زن ، 127 مرد ) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به فرم نظرسنجی 23 گویه ای عوامل موثر بر تعارض زوجین پاسخ دادند . داده های پژوهش حاضر به کمک نرم افزار SPSS وAMOSبا استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی انجام شدند. یافته ها : نشان داد که بارهای عاملی مربوط به همه مؤلفههای خانوادگی، بین فردی و فردی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند (بین 8/0 تا 9/0). به عبارت دیگر، همبستگیمؤلفهها در حد بالا برآورد میشوند. نتیجه گیری :در نتیجه ابزار سنجش این متغیرها از اعتبار عاملی برخوردار است.
_||_