بررسی تاثیر مداخله شناختی رفتاری معنوی بر امیدواری فرزندان پرورش یافته در خانوادههای با طلاق عاطفی
الموضوعات : مطالعات اسلامی ایرانی خانوادهشایسته شیخ بهایی 1 , امیر قمرانی 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی اسلامی. دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان. اصفهان. ایران
2 - دانشیاردانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش شناختی رفتاری معنوی, امیدواری, طلاق عاطفی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش شناختی رفتاری معنوی بر امیدواری فرزندان پرورشیافته در خانوادههای با طلاق عاطفی انجام گرفته است؛ روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر ۱۵_۱۸ سال بود که خانواده با طلاق عاطفی دارند؛ که با روش نمونهگیری در دسترس 30 شرکتکننده که ملاکهای ورود و خروج در این پژوهش را داشتهاند، انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه پرسشنامه امید اسنایدر و پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه تحت آموزش شناختی رفتاری معنوی قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت در لیست انتظار بودند و هیچ آموزشی را دریافت نکردند. نتایج با روش تحلیل کوواریانس بررسی شد نتایج بیانگر تاثیر آموزش شناختی رفتاری معنوی بر امیدواری و مولفههای آن (تفکر عامل، تفکر گذرگاه، تفکر کل) در فرزندان پرورشیافته در خانوادههای با طلاق عاطفی بود. (05/0 p≤). در مجموع بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان آموزش شناختی رفتاری معنوی را برای افزایش امیدواری فرزندان طلاق عاطفی مورد تاکید قرار داد.