زن در ادبیات از تروما (روان زخم) به خودشناسی رسیدن
الموضوعات :نگین حیدری زاده 1 , سید رحیم موسوی نیا 2 , بهنوش اخوان 3
1 - دانشگاه تهران، پردیس بین الملل کیش، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، تهران، ایران.
2 - دانشگاه شهید چمران اهواز، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، اهواز، ایران.
3 - دانشگاه الزهرا تهران، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: روانکاوی, خودشناسی, تروما, مارگرت اتوود, psychoanalysis, Trauma, Margaret Atwood, patriarchal,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش در این مقاله، روان زن و ادبیاتی است که توانسته آنرا به تصویربکشد. باید قبول کنیم که "ادبیات اساسی ترین و اصلی ترین رکن هنر به شمارمی رود که سایر رشته های هنری را تحت تاثیرقرار می دهد" )آذر، 1387 (.نویسنده ی زن همانطوری که هلن سیزو ) 1976 ( معتقد است باید به فرم نوشتارزنانه بنویسد، بدین معنی که یک نوشتار باید به سبک متغیر و با قدرت سیاسیبتواند امیال زنانه را در زبانی بکار ببرد که افکار مرد سالارانه را بشکند. زنان درنوشته های ادبی مارگرت اتوود داستان تروما، رنج ها و مشکلات روحی خودرا بیان می کنند، آنها از شناخت خود نسبت به جامعه ای که در آن زندگی میکنند می نویسند به این دلیل که بتوانند خواننده ای را بیابند که به حرف های آنهاگوش کند و با روایت کردن داستان هایشان درد و ترومای خود را کم کنند و هماینکه به خوانندگان خود درسی بدهند که به شناخت و بصیرت برسند. آنها زمانگذشته، حال و آینده را به هم ربط می دهند. بدین معنی که در زمان حال میتوانیم از گذشته ی خود و خطاهای خود درس عبرت بگیریم و درس موفقیترا در آینده بسازیم.پس در نتیجه باید همانند شخصییت های اتوود بپذیریم کهزندگی به معنی راحت زیستن نیست بلکه باید با انگیزه زیستن و تغییر یافتن راسر لوحه کارهای خود قرار دهیم. باید قبول کرد که زندگی به معنی ماندن و یارفتن نیست بلکه به سادگی زیستن است.
- آذر، امیر اسماعیل (1387). ادبیات ایران در ادبیات جهان. تهران: نشر سخن.
- اتوود، مارگرت (1995). سرگذشت ندیمه، ترجمه سهیل سمی ( 1389) . تهران: انتشارات ققنوس.
- اتوود، مارگرت (1998). چشم گربه ترجمه سهیل سمی ( 1389) . تهران: انتشارات مروارید.
- برسلر،چارلز. در آمدی بر نظریه ها و روش های نقد ادبی. ترجمه مصطفی عابدینی فرد وحسین پاینده(1386). تهران: انتشارات نیلوفر.
- عبدالملکیان، گروس ( ۱۳۹۴). هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست.تهران: نشر چشمه
- علیورد ینیا، اکبر، رضی، داوود، آیینی، صدیقه (1392). فصلنامة علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال سیزدهم، شماره 49 .323 .
- یاوری، حورا (1386). روانکاوی و ادبیات دو متن، دو انسان،دو جهان. تهران: نشر سخن .
- Abrams, M.A. & Geoffrey Galt. Harpham. )2009( A Glassary Of Literary Terms. Ninth Edition. USA: Boston, Wadsworth Cengage Learning.
- Atwood, Margaret. (1998). Cat’s Eye, USA: O.W. Toad.
- Atwood, Margaret. (1995). The Handmaid’s Tale, New York: Anchor Books.
- Atwood, Margaret. (1972). Survival: A Thematic Guide to Canadian Literature (Toronto: Anansi,) 35.
- Caruth, Cathy. (1995). Trauma: Explorations in Memory, USA: John Hopkins University Press.
- Caruth, Cathy. (1996). Unclaimed Experience: Trauma, Narrative and History, USA: John Hopkins University Press.
- Cixous, Helene. (1976). “The Laugh of the Medusa”. Translated by Keith Cohen and Paula Cohen. Signs, Vol. 1, No. 4, pp. 875-893.Published by: The University of Chicago Press.
- Cixous, Helene. (1981). "Sorties." Trans. Ann Liddle. New French Feminisms. Ed. Elaine Marks and Isabelle de Courtivron. Hemel Hempstead: Harvester.90-98.
- De Beauvoir, Simone. (1997). The Second Sex. 1949. Trans. and ed. H. M. Parshley. London: Vintage.
- Freud, Sigmund. (1922). Beyond the Pleasure Principle. Translated by C. J. M. Hubback. London, Vienna: Intl. Psycho- Analytical, N.Y: Bartleby. 2010
- Freud, Sigmund. (1910). "The Origin and Development of Psychoanalysis", The American Journal of Psychology, USA: 21.2, 181-218.
- Luckhurst, Roger. (2008). The trauma question. New York: Routledge. Robson, Kathryn (2004). Writing Wounds The Inscription of Trauma in post-1968 French Women's Life-writing. Editions Rodopi B.V., Amsterdam - New York, NY.
- Mitchell, Juliet. (1974). Pyshoanalysis and Feminism. Random House Pantheon.
- Showalter, Elaine. (1985). The Female Malady: Women, Madness and English Culture, 1830-1980.USA: Amazon
- Spivak, G. C. (1988). ‘Can the Subaltern Speak?’, in C. Nelson and L. Grossberg (eds), Marxism and the Interpretation of Culture. Urbana, IL: University of Illinois Press. 271_313.
- Tolan, Fiona. (2009/2010). “The Psychoanalytic Theme in Margaret Atwood’s Fiction: A Response to Burkhard Niederhoff”, Connotations, Vol. 19.1-3.
- Wisker, Gina. (2012). Margaret Atwood: An Introduction to Critical Views of Her Fiction. Palgrave Macmillan in UK: Macmillan Publishers Limited.
_||_