چگونگی مضمونآفرینیهای صائب با سیمرغ اساطیری و عرفانی
الموضوعات : عرفان اسلامی
1 - استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی و زبان انگلیسی، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران.
salmaninejad@kntu.ac.ir
الکلمات المفتاحية: اسطوره, عرفان, حماسه, سیمرغ, سبک هندی, Myth, mysticism, epic, Indian style, Simorgh, مضمونآفرینی, شعر صائب, thematic creation, Saeb poetry,
ملخص المقالة :
سیمرغ پرندهای اساطیری است که از گذشتههای دور تاکنون در حوزه تفکر، تمدن، فرهنگ و اندیشۀ ایرانیان بال و پر گشوده و در اشکال گوناگون خود را به نمایش گذاشته است. قدیمیترین متن حاوی اسطورۀ سیمرغ، اوستاست و در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی، شاهنامه از مهم ترین مجالهای ظهور سیمرغ است و در قرن ششم، سیمرغ در حیطۀ ادبیات عرفانی نیز تجلی مییابد. این پرند ۀ اساطیری در هر دوره با نقش و رنگ متناسب آن زمان بروز و ظهور داشته است. سبک هندی سبک مضمون آفرینی با ایدههای گذشته است و صائب تبریزی از بزرگترین شاعران این سبک به شمار میرود که در دوره رکود عرفان، به مضامین عرفانی بسیاری توجه نشان داده است.در این مقاله که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده است، برآنیم تا چگونگی بروز و ظهور سیمرغ اساطیری- حماسی و سیمرغ عرفانی را در شعر صائب بررسی کنیم. بنابراین سؤال موردنظر این است که با توجه به تلاشهای گوناگون صائب برای مخالفخوانی و مضمونآفرینی در حوزه های مختلف، وی از سیمرغ چگونه برای مضمونسازی استفاده کرده است و بیشتر در چه حوزه و برای بیان چه مفاهیمی از این پرنده اساطیری بهره گرفته است؟پژوهش نشان میدهد که صائب علاوه بر بهرهگیری از داستان سیمرغ اساطیری در شاهنامه، از سیمرغ عرفانی در منطقالطیر نیز بهره گرفته است و ابهت، جلال و شکوه سیمرغ، عنصری برگرفته از هر دو حیطۀ حماسی و عرفانی است که در شعر صائب به زیبایی استفاده شده است.
_||_