ارائه مدل کارآفرینی ورزشی با رویکرد سرمایه اجتماعی براساس نظریه داده بنیاد
الموضوعات :پریسا نیازی 1 , فریبا رافعی دهکردی 2
1 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: نظریه داده بنیاد, کارآفرینی, سرمایه اجتماعی, صنعت ورزش,
ملخص المقالة :
هدف: کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه دارای نقش کلیدی است. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل کارآفرینی ورزشی با رویکرد سرمایه اجتماعی بر اساس نظریه داده بنیاد بود.روش شناسی: روش تحقیق در این پژوهش کیفی بود که با استفاده از راهبرد نظریه داده بنیاد استراوس و کربین، نظرات مصاحبه شوندگان درباره مؤلفههای کارآفرینی ورزشی با رویکرد سرمایه اجتماعی تحلیل شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران مدیریت ورزشی، جامعه شناسی و کارآفرینی بودند. نمونه گیری پژوهش، بر اساس روش نظری بود؛ نمونه گیری تا رسیدن مقوله ها به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبه های عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافته ها با روش های تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبه های آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید.یافته ها: پس از اتمام مصاحبه ها فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علی مانند نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی، مقوله های مرکزی مانند ایجاد فرهنگ مشارکت، راهبردها مانند ایجاد اصلاح در ساختار سازمان ها، ویژگی های زمینه ای مانند شفاف بودن قوانین، شرایط مداخله گر مانند ویژگی های شخصیتی، و پیامدها مانند کاهش نرخ بیکاری، شناسایی شدند.نتیجه گیری: بر اساس مدل پارادایمی به دست آمده از پژوهش می توان اذعان نمود کارآفرینان برای موفقیت بیشتر باید راهکارهایی برای ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی در کسب و کار خود به کار ببرند. واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، صنعت ورزش، کارآفرینی، نظریه داده بنیاد
Alvani, S.M. & Abdolahpoor, M. (2008). The role of social capital in organizational entrepreneurship. Message From Management, 27, 5-26. (Persian)
Amini, M., Hamidifar, F., Torabi, T., & Ghods i M. (2021).Designing a Sustainable Entrepreneurship System Based on Value Creation: An Investment Approach. Journal of Investment Knowledge, 10(37), 459-488. (Persian)
Bourdieu, P. (1983). Forms of capital. In Richards, J.C.(ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Green Wood Press.
Duong , C.D., Nguyenb, H.X., Nga Ngo, T.V., Nguyena, V.H., & Linh Nguyen, T.P. (2020). The impact of individual and environmental characteristics on students’ entrepreneurial intention. Management Science Letters, 10, 599-608.
Faghihi, A., & Feyzi, T. (2015). Social capital in the organization. Courier of Light, 3(3), 11-21. (Persian)
Hasanzadeh, N., & Sohrabi, Z. (2022). Explain the factors affecting the development of sports entrepreneurship. Sociological and Ecological Approach, 1(2), 43-55. (Persian)
Karlis, G. (2006). The future of leisure, recreation, and sport in Canada: A SWOT for small sized enterprises. The Sport Journal, 9, 1-17.
Khataminya, F. (2014). Women, culture, sport and community health. Message woman, 268, 1. (Persian). http://payamezan.eshragh.ir/article_55035.html
Liao, J., & Welsch, H. (2005). Roles of social capital in venture creation: Key dimensions and research implications. Journal of Small Business Management, 43(4), 345-362.
Maykut, P.S., & Morehouse, R. (2004). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guide psychology press . PP, 194.
Mir, A., Namazian, F., Maroofi, F., & Moradi, A. (2021). Phenomenology of social capital and its role in explaining the strategy of corporate social responsibility with respect to the mediating role of organizational ethics. Strategic Management Studies, 46, 237-263. (Persian)
Mondalizade, Z., Ehsani, M., & Honari, H. (2017). Designing a sustainable entrepreneurship model in sports using data-driven opinion. Sport Management, 8(5), 109-125. (Persian) https://dx.doi.org/10.22059/jsm.2016.60443
Mondalizade, Z., & Honari, H. (2010). Investigating the factors affecting entrepreneurship in sports as an interdisciplinary field. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 2, 113-136. (Persian)
Mousavi, S.Z. (2020). Investigating the relationship between social capital and organizational entrepreneurship. An Approach Quarterly in Business Management, 1(1), 66-83. (Persian)
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. The Academi of Management Review, 23(2), 242-266.
Niazy, P., Nazari, R., & Azimzadeh, S.M. (2020). Developing a sustainable development model for Iranian sport entrepreneurship. PhD Thesis, Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan). (Persian)
Salamzadeh, Y., Sangosanya, T.A., Salamzadeh, A., & Braga, V. (2022). Entrepreneurial universities and social capital: The moderating role of entrepreneurial intention in the Malaysian context. The International Journal of Management Education, 20(1).
Salimi, M., Moslehi, L., & Labaf, A. (2022). Designing a model of cultural barriers for women's participation in leisure sports activities in sports recreation centers. Journal of Strategic Sociological Studies in Sport, 1(1), 30-45. (Persian)
Seyed javadin, S.R., Barari, M., & Saatchian, V. (2012). Relationship marketing in the sports industry. Sports Management Studies, 23, 15-34. (Persian)
Weil, F., & Lee, M. (2012). The burdens of social capital: How socially-involved people dealt with stress after Hurricane Katrina. Social Science Research, 41(1), 110-119.
_||_