مدل ساختاری روابط بین ذهنیت فلسفی و سبک تفکر با جامعه پذیری مدیران ورزشی
الموضوعات :
1 - گروه تربیت بدنی ، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران.
الکلمات المفتاحية: واژههای کلیدی: جامعه پذیری, سبک تفکر, ذهنیت فلسفی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و سبک تفکر با جامعهپذیری مدیران ورزشی بود. روششناسی: جامعه آماری را 140 نفر از مسئولین هیئت های ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند که به علت محدود بودن تعداد، تمامی آنها به عنوان نمونهی آماری در نظر گرفته شدند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد ذهنیت فلسفی، سبک تفکر و جامعهپذیری استفاده شد. این پرسشنامهها دارای روایی سازه بود و روایی صوری و محتوایی آنها نیز به تأیید متخصصین رسید. پایایی آنها به روش ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ذهنیت فلسفی 86/0، سبک تفکر 81/0، و جامعه پذیری 91/0، به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد ضریب استاندارد بین بعد جامعیت ذهنیت فلسفی و جامعه پذیری 40/0، بعد تعمق ذهنیت فلسفی و جامعهپذیری 22/0 و بعد انعطاف پذیری ذهنیت فلسفی و جامعه پذیری 61/0 می باشد. همچنین ضریب استاندارد بین بعد قانونی سبک تفکر و جامعه پذیری 39/0، بعد اجرایی سبک تفکر و جامعه پذیری 31/0 و بعد قضایی سبک تفکر و جامعه پذیری 337/0 میباشد. مقادیر t برای کلیه ابعاد ذهنیت فلسفی و سبک تفکر مثبت بود و در سطح تشخیص 01/0=P معنیدار است.نتیجهگیری: با افزایش ذهنیت فلسفی مسئولین ورزشی و بهبود سبک تفکر آنها، جامعهپذیری سازمانی آنها نیز ارتقاء مییابد.
Atkinson, S. (1998). Cognitive style in context of design and technology project work: Education Psychology. An International Journal of Experimental Educational Psychology, 18(2), 183 -194.
Bakhshayesh, A. (2019). A comparative study of the relationship between thinking styles and learning strategies with academic performance among female students of Yazd public and free universities, Women and Society Quarterly, issue 4, 138 – 155. (Persian)
Bauer, T. N., & Erdogan, B. (2011). Organizational socialization: The effective onboarding of new employees. In S. Zedeck (Ed.), APA handbook of industrial and organizational psychology, Vol. 3. Maintaining, expanding, and contracting the organization, pp. 51–64. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/12171-002
Damerchili, F., & Rasulnegkad A. (2009). Investigating the relationship between philosophical mentality and the level of creativity of faculty members of Islamic Azad universities in Zanjan province, Higher Education Quarterly, No. 12, 125-144. (Persian)
Ghanbari, S., Papi, M., & Derakhshanfard, S. (2020). Relationship between thinking styles and the academic achievement of occupational therapy students in Iran, Journal Education Health Promot, 9(82). https://www.jehp.net/text.asp?2020/9/1/82/283360
Groza, M.D.( 2016). Linking thinking styles to sales performance: The importance of creativity and subjective knowledge, Journal of Business Research, 69(10), 4185-4193. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.03.006
Hashemi, S., Sadeghifard, A., & Hemati, A. (2011). A survey of the relationship between the thinking styles and innovation among the principals of schools in lamerd. Curriculum Plannning Knowledge & Research in Educational Sciences, 8(30), 63-72. (Persian) https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=248079
Maanen, J.V., & Schein, E.H. (1979). Toward a theory of organizational socialization, Research in Organizational Behavior, 1(1), 209-264. https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453ed%20snp55rrgjct55))/reference/referencespapers.
Mohammadigundareh, P. (2012).Relationship between identity and thinking styles and students’ accountability. Journal of Behavioral Sciences, 4(13), 133-144. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=412639
Movahedi, A. (2021). Sociology of sports. Journal of Strategic Sociological Studies in Sport, 1(1). http://4s.khuisf.ac.ir/article_688544_4dbf47d9f178cc3010b6fff1d6707eb4.pdf
Naderian Jahromi, M., & Akhavan, E. (2021). Presenting a model of factors affecting social unrest and its effect on observing behavioral norms in stadiums. Journal of Strategic Sociological Studies in Sport, 1(1). http://4s.khuisf.ac.ir/article_688546_81142af37132eed02099da900ecb610f.pdf
Nazem, F. (2010). Thinking style of the managers and its components in islamic azad university.Innovation in Management Education (Journal of Modern Thoughts in Education), 4(2(14)), 11-27. (Persian) https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=192948
Rafeei, F., Nazari, R., & Niazy P. (2022). Presenting the pattern of mentoring behavior of Iranian sports managers: As a strategic behavior. Journal of Strategic Sociological Studies in Sport, 2(1). 1-16. (Persian) http://4s.khuisf.ac.ir/article_690124_d7721a8ba75a7dc0853ef539a2e8c0a7.pdf
Rastegar, A., & Fazeli, M. (2019). Investigating the relationship between philosophical mentality and teachers' level of responsibility. Sixth National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran. (Persian) https://civilica.com/doc/768032
Santrock, J. W. (2019). Educational psychology. (4th Ed.), USA, New York: McGraw Hill.
Schein, E. (1985). Organizational culture and leadership: A dynamic view, San Francisco: Jossey-Bass. DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v30n77.87455
Sarbaz, M., Banaye Yazdipour, A., & Kimiafar, K. (2019). Use of social networks for learning purposes among medical and paramedical sciences students, Mashhad, Iran. Studies Health Technology Information, 258,105-109. (Persian) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30942724/
Sternberg, R.J., & Zhang, L.F. (2019). Perspectives on the Nature of Intellectual Styles. First edition, New York: Springer Publishing Company.
Steers, R. M., Mowday, R.T., & Shapiro, D.L. (2014). The future of work motivation theory. Academy of Management Review, No. 29, 379-387.
Sollova, D. (2019). Organizational socialization process and its impact on new employees’ job satisfaction, commitment, and retention intentions: Experiences from the banking Sector in Kosovo. Thesis. Rochester Institute of Technology. Accessed from https://scholarworks.rit.edu/theses/10222/
Solk, N., & Atashpur, S.H. (2011). The relationship between leadership style and thinking styles in managers. Fourth International Management Conference, COI: IRIMC04_011. (Persian) https://civilica.com/doc/39946/
_||_