تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس بر یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان پایه چهارم در درس ریاضی
الموضوعات : Research in Curriculum Planning
1 - گروه تکنولوژی آموزشی،واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری معکوس, یادگیری خودتنظیمی, درگیری تحصیلی, خودکارآمدی, دانش آموزان, ریاضی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر یادگیری معکوسی بر یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان پایه چهارم در درس ریاضی، با روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروههای آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم( ابتدایی دوم) ناحیه یک شهر ساری در سال تحصیلی 1402 - 1401 به تعداد 1970 نفر بوده که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 40 نفر در دو گروه)20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل( بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ ودیگروت (1990)، درگیری تحصیلی (زرنگ، 1391) و خودکارآمدی عمومی شرر (1982) بود که در پیشآزمون و پسآزمون مورداستفاده قرار گرفت. دادههای جمعآوریشده با نرمافزاریIBM SPSS 23 و آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس الکترونیکی بر یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی در درس ریاضی تأثیر دارند و مقدار آن را افزایش میدهند.
