کشف و ارائه الگوی مفهومی برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه (مطالعه موردی شهر سنندج)
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
رضا شاکری
1
(دانشگاه پیام نور)
غلامرضا حاجی حسین نژاد
2
(دانشیار گروه آموزشی برنامه ریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
مجید علی عسگری
3
(دانشیار دانشگاه خوارزمی تهران)
حسن غریبی
4
(استادیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور)
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی پنهان, برنامه درسی, برنامه درسی پنهان, تعلیم و تربیت,
ملخص المقالة :
برنامه درسی پنهان در حقیقت فرایندی است در راستای مشاهده تعلیم و تربیت، تدریس و آموزش مدرسه به منزله متنی که باید تفسیر یا معانی پنهان آشکار گردد، است. مطالعه حاضر با هدف کشف و ارائه الگوی مفهومی برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه شهر سنندج انجام پذیرفته است. روش تحقیق مطالعه حاضر، ترکیبی با کاربرد روش های کمی و کیفی است. در روش کیفی از مصاحبه نیمه ساخت یافته و در روش کمی برای تکمیل اطلاعات کیفی از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثر معنادار متغیرهای مستقل بر برنامه درسی پنهان بوده است. در این راستا، اثر استراتژیها بر برنامه درسی پنهان مدارس متوسطه شهر سنندج بیشترین ضریب اثرگذاری بوده است و پس از آن نیز بستر شکلگیری برنامه درسی پنهان در جایگاه دوم قرار دارد در مجموع علاوه بر روابط ساختاری که همه معنادار شدهاند، برای بعضی شاخصها نیر یک نوع تحلیل عاملی در مدل وجود دارد، که اثر همه آنها نیز معنادار است و این بدان معنی است که شاخصهای متغیرهای اصلی پژوهش به خوبی توانستهاند این متغیرها را تبیین کنند.