تجارب زیسته معلمان از کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت برنامه شاد در مدارس دوره ابتدایی: یک مطالعه پدیدارشناسانه
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمریم شفیعی سروستانی 1 , فهیمه کشاورزی 2 , ثریا درفش 3
1 - استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: تجارب زیسته, برنامه شاد, سیستم اطلاعات مدیریت, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی تجارب زیسته معلمان از کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت برنامه شاد در مدارس دوره ابتدایی به صورت یک مطالعه پدیدارشناسانه بود. طرح پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. مشارکت کنندگان دراین پژوهش متشکل از 17 نفر معلمان دارای تجربه تدریس در شیراز در سال 1400بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش نمونه گیری معیار انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای سنجش اعتبار اولیه داده ها از معیار های قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده های کیفی استفاده شد. پس از کدگذاری دادهها از روش تحلیل مضمون برای تشکیل شبکه مضامین کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت برنامه شاد استفاده شد. نتایج نشان داد از ترکیب و ادغام 156 کد پایه، 27 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان دهنده ذیل یک مضمون فراگیر با عنوان کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت برنامه شاد در مدارس دوره ابتدایی شکل گرفت. پنج مضمون سازمان دهنده عبارت بودند از تجارب مربوط به عملکرد تحصیلی دانش آموزان، تجارب مربوط به تعاملات رفتاری دانش آموزان، تجارب ارزشیابی دانش آموزان و تجارب مربوط به تدریس معلم تجارب مربوط به والدین. با توجه به لزوم تدریس در فضای مجازی در کلیه مقاطع خصوصاً دوره ابتدایی پیشنهاد میگردد، سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی ابتدا زیرساختهای فناورانه لازم را برای متولیان عرصه تعلیم و تربیت فراهم سازند و اقداماتی همچون شناخت سیستم اطلاعات مدیریت در برنامه شاد و نحوه استفاده مطلوب از آن، ایجاد فضای تدریس دوطرفه، ایجاد سیستم ارزشیابی دانش آموزی، ارتقا سرعت برنامه ها و غیره را به صورت اثربخش در دستور کار خود قرار دهند تا نتایج اثربخش در چنین سیستم هایی نیز به وضوح قابل مشاهده باشد.
Abdullahzadeh, B (2019). Explaining the role of using Shad Social Network in developing students' learning and improving their academic performance. Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, No. 51, 109-122.
AlMazrouei, R. Z., Thabet, R. A., & Gaad, E. (2021). Relative Impact of Assistive Technology Diffusion: A Case Study from Abu Dhabi City Public Schools. Recent Advances in Technology Acceptance Models and Alzhrani, A. M. (2020). The use of management information system to help decision making in digital firms. International Journal of Business and Management Future, 4(1), 21-26Theories, 449-469.
Arkorful, V., Barfi, K. A., & Aboagye, I. K. (2021). Integration of information and communication technology in teaching: Initial perspectives of senior high school teachers in Ghana. Education and Information Technologies, 1-17.
Ardalan, Mohammad Reza and Rahmani, Ismail (2019), Conceptualization of management information systems and explaining its necessity for the organization, the first international conference on new challenges and solutions in industrial engineering, management and accounting, Sari. Management information in Bank Sepeh Shahr Kerman, management and entrepreneurship studies, second year, number 2, pp. 59-51.
Babaei, M. (2011). Introduction to e-learning. Tehran: Iran Institute of Information Science and Technology: Chapar.
Dwivedi, Y. K., Hughes, D. L., Coombs, C., Constantiou, I., Duan, Y., Edwards, J. S., ... & Upadhyay, N. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on information management research and practice: Transforming education, work and life. International Journal of Information Management, 55, 102211.
Demigha, S. (2021, June). Decision Support Systems (DSS) and Management Information Systems (MIS) in Today's Organizations. In European Conference on Research Methodology for Business and Management Studies (pp. 92-IX). Academic Conferences International Limited.
Dellagiacoma, D., Busetta, P., Gabbasov, A., Perini, A., & Susi, A. (2020, June). Authoring interactive videos for e-learning: the ELEVATE tool suite. In International Conference in Methodologies and intelligent Systems for Techhnology Enhanced Learning (pp. 127-136). Springer, Cham.
Fakhari, M (2019). Ranking the success factors of online education in Corona virus conditions using fuzzy hierarchy analysis (case study: first secondary students of Saveh city). Master's thesis, Higher Education Institute of Excellence, Technology Engineering Department.
Haris, H., & Priliasari, N. (2021). The design of web-based training management information systems at PT. Sintech Berkah Abadi. ADI Journal on Recent Innovation, 2(2), 216-222.
Haji, J, Mohammadi, M, Mohammadi Azar, H (2021). Representing the problems of education in virtual space using Shad program during the covid 19 pandemic period: a phenomenological study. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(3 (consecutive 43)), 153-174.
Hongyun, S. A. D. T., Iqbal, S., Ashraf, S. F., & Bashir, I. (2021). Impact of Organization Learning Capability on Performance Innovation: Mediating role of Information Technology. Technology, 3(01), 146-150.
Handayani, M. S., Wangid, M. N., & Julius, A. (2021). The Impact of Self-Management Techniques to Improve University Students’ Social Cognition. Islamic Guidance and Counseling Journal, 4(1), 116-123.
Kazemi Jafarlou, N., Parnian, A., Hadizadeh, M., & Jamalianzadeh, S. (2021). Examining the opportunities and challenges of teaching in the student educational network (SHAD) from the perspective of primary school teachers, 12th National Conference of Psychology, Educational Sciences and social
Khogali, H. (2020). The effect of COVID-19 corona virus on sustainable teaching and learning in architecture engineering. Modern Applied Science, 14(8), 44-58
Granville, S., Russell, K., & Laird, A. (2004). Evaluation of the Masterclass Initiative: Sue Granville and Kay Russell, Andra Laird. Scottish Executive Social Research.
Matthew, U. O., Kazaure, J. S., & Haruna, K. (2020). Multimedia Information System (MIS) for Knowledge Generation and ICT Policy Framework in Education: Innovative Sustainable Educational Investment. International Journal of Information Communication Technologies and Human Development (IJICTHD), 12(3), 28-58.
Mohammadyari Yalquz Aghaj, Q; Shahidi, S. H (2019). Shad Network, student progress and learning. Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, No. 54, 1-32.
Mukhtar, M., Sudarmi, S., Wahyudi, M., & Burmansah, B. (2020). The Information System Development Based on Knowledge Management in Higher Education Institution. International Journal of Higher Education, 9(3), 98-108.
Musti, K. S. (2020). Management information Systems for Higher Education Institutions: Challenges and opportunities. In Quality Management Implementation in Higher Education: Practices, Models, and Case Studies (pp. 110-131). IGI Global.
Zarrabian, F & Mansef, A (2019). A study of the Shad System on the learning of primary school students in Sardasht city/Vazinah sector, the third international congress of interdisciplinary research in Islamic humanities, jurisprudence, law and psychology, Tehran.
Zwart, D. P., Goei, S. L., Noroozi, O., & Van Luit, J. E. (2021). The effects of computer-based virtual learning environments on nursing students’ mathematical learning in medication processes. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 16(1), 1-21.
_||_