ارائه الگوی ارزشیابی درس دین و زندگی متوسطه دوم مبتنی بر دیدگاه سازندهگرایی با استفاده از رویکرد آمیخته
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیشهلا حریری مقدم 1 , عباس قلتاش 2 , صدیقه محمدجانی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز، ایران.
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفا شهر، فارس، ایران.
الکلمات المفتاحية: دین و زندگی, روش آمیخته, سازندهگرایی, معلمان, ارزشیابی, برنامه درسی,
ملخص المقالة :
نظریه سازندهگرایی یکی از رویکردهایی است که تأثیرات ژرفی بر رویکردهای یادگیری و تدریس گذاشته است. هدف اصلی پژوهش طراحی و ارزیابی الگوی ارزشیابی درس دین و زندگی متوسطه دوم مبتنی بر دیدگاه سازندهگرایی با رویکرد آمیخته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی میباشد. روش پژوهش از نوع آمیخته و در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان مدیریت آموزشی و معلمان مجرب میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و نقطه اشباع نظری 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته برگرفته از مبانی نظری میباشد. شیوه تجزیه و تحلیل این بخش با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. نتایج این بخش از تحقیق در قالب پنج مقوله اصلی و مقولههای فرعی تبیین میگردد: عواملعلی شامل قابلیت برنامه درسی طراحی شده در تحقق اهداف برنامه، عوامل مداخلهگر شامل الزام وجود معلم راهبر، عوامل راهبردی شامل ایجاد محیط سوال برانگیز، عوامل زمینهای شامل فراهم کردن فرصتهای یادگیری در فراگیران، پیامدها شامل ایجاد روحیه پرسشگری در فراگیران، میباشد. بخش کمی پژوهش با استفاده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته برگرفته از الگوی کیفی پژوهش بعد از تایید روایی و پایایی در جامعه آماری که تعداد نمونه آماری براساس نمونهگیری خوشهای تصادفی 213 نفر برآورد گردید، توزیع شد. مسیرها و روابط علی بین سازههای بیرونی و داخلی در مدل ساختاری با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.
Amin Khandaghi, Maqsood; Saidi Rezvani, Mahmoud; Mohvedi Mozal Tousi, Marzieh; Pak Mehr, Hamidah and Abbasi, Hadi (2015) The level of responsiveness of the religion and life curriculum of secondary and pre-university courses to students' cognitive needs, Educational Measurement Quarterly, 6(21): 61-82.
Asghari, Maleeha, Fathi Vajargah, Koresh, Arefi, Mehbobeh, & Khorasani, Abaslat. (2022). Providing a perceptual framework to explain the effects and consequences of curriculum policy in Iran's education system. Research in curriculum planning, 19(73), 1-25. doi: 10.30486/jsre.2022.1957339.2160
facts, morbid and karsheki; Hossein (2014). Constructing and validating the questionnaire of students' perception of social constructivist learning environment. Educational Measurement and Evaluation Studies, Volume 5, Number 11, Pages 91 to 118.
Fazli, Nahid, Khalkhali, Ali, Naderi, Nader, & Suleimanpour, Javad. (2022). Curriculum leadership modeling for Iranian school principals. Research in curriculum planning, 19(73), 64-85. doi: 10.30486/jsre.2022.1904238.1688
Foroughi Abri, Ahmad Ali, Yarmohamedian, Mohammad Hossein, Aslani, Gholamreza (2014) Designing an electronic learning environment based on three learning theories; Behaviorism, cognition and constructivism, scientific-research journal of education in medical sciences, 7(6).
Gorzin-Nejad, Morteza (2015) Theory of constructivism and its explanation as a new approach in mathematics education, Powish Journal in Teaching Basic Sciences, 2(1)(2): 1-9.
eslamian, Hassan, Saidi Rizvani, Mahmoud, & Fatehi, Yunus. (2013). Comparing the effectiveness of teaching methods of group discussion and lecture on the level of learning and students' satisfaction with teaching, in the course of religion and life. Research in curriculum planning, 10(38), 13-23.
Janjai, S. (2012). Improvement of the ability of the students in an education program to design the lesson plans by using an instruction model based on the theories of
constructivism and metacognition. Procedia Engineering, 32, 1163–1168.
Koohang, A. Riley, L. and Smith, A. (2009). E-Learning and constructivism: from theory to application. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning objects, 5, 91-109.
Lafrarchi, N. (2020). Assessing Islamic Religious Education Curriculum in Flemish Public Secondary Schools. Religions, 11(3), 110.
Lund, J. L, & Tannehill, D. (2010). Standards-based physical education curriculum development. Sudbury, MA: Jones and Bartlett.
Mahfud, C. (2019). Evaluation of Islamic Education Curriculum Policy in Indonesia. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(1), 34-43.
Malini, E., Deepak, T. J., Kannan, P., & Venishri, P. (2017). Outcome-based personalised learning measurement tool for engineering education at INTI International University-INTI OBE tool (IOBET). International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 27(4), 287-302.
Mohammadi, Mahdi; Abedini Beltrek, Mayment; Mansouri, Syros (2019) Construction and Validation of Constructivist Curriculum Scale in Higher Education, Higher Education Curriculum Studies Quarterly, 10(19)123-148.
Motamedi Barabadi, Hawa; Nowruzzadeh, Reza (2017). Examining learning theories and their application in education, psychological studies and educational sciences, (26)3, 97-83
Parsa, Abdullah and Sakti, Parviz (2015) Investigating the simple and multiple relationships of constructivism in the classroom and the way of implementing the curriculum (teaching and evaluation approaches) with students' learning approaches in the undergraduate courses of Shiraz University, Journal of Educational Sciences and Psychology, 12 (4): 184-147.
Ghaleh Noi, Fariba (2018) Approach to Constructivism in Schools, Transformation and Education Quarterly, (4): 1-4.
Sarabi, Marzieh and Ahmadi, Parveen (2017) Basics of evaluation based on the theory of constructionism, Andisheh-hai Navin Tarbiati, 13(4): 119-95.
Sharafi, Sakineh; Sabbagh Hassanzadeh, Talat; The emergence of the case, Vajiheh (2018) Examining the characteristics of the hybrid education curriculum model influenced by the learning theories of three cognitive, constructivist and communication perspectives, the 4th International Conference on Management and Humanities Research in Iran, 23 University of Tehran in March.
Yamini, Mohammad and Bagherinia, Hassan (2017) Studying the psychometric characteristics of the questionnaire of students' perception of the socially structured learning environment in the university and comparing its preferred and available forms among students, Quarterly Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, 3(3): 32- 14.
_||_