تحلیل پدیدارشناسانه تجارب زیسته اساتید از چالشهای ارزشیابی در فضای مجازی در دوران همهگیری کرونا و ارائه راهکارهایی به منظور اجرای بهینه آن در آموزشهای ترکیبی پساکرونا
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
پروین ذوالقدری
1
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.)
مرجان کیان
2
(دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. )
الکلمات المفتاحية: کلید واژهها: ارزشیابی, فضای مجازی, چالش ها , کرونا.,
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته اساتید از چالشهای ارزشیابی در فضای مجازی در دوران همهگیری کرونا و ارائه راهکارهایی به منظور اجرای بهینه آن در آموزشهای ترکیبی پس از کرونا انجام شده است. این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. مشارکتکنندگان پژوهش، شامل 15 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان زنجان با گرایشهای مختلف تحصیلی بود که حداقل پنج سال سابقه تدریس داشتند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به حد اشباع نظری استفاده شد. مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شدند. برای تعیین اعتماد پذیری داده ها از سه معیار قابل اطمینان، قابل قبول بودن و تأئیدپذیری استفاده شد. بر اساس یافته های بدست آمده، عمده ترین چالش های ارزشیابی در قالب 6 مضمون فراگیر، 13 مضمون سازمان دهنده و 28 مضمون پایه، فرصت های آن شامل 5 مضمون فراگیر، 10 مضمون سازمان دهنده و 22 مضمون پایه شناسایی شد. همچنین عمده ترین راهکارها برای غلبه بر چالش های ارزشیابی در قالب 4 مضمون فراگیر، 10 مضمون سازمان دهنده و 19 مضمون پایه دسته بندی شد. متناسب با آسیب ها و بالا بردن کیفیت ارزشیابی راهبردها و راهکارهایی برای استفاده مطلوب تر از شیوه های نوین در فضای مجازی پیشنهاداتی ارائه گردید.